Agora ogłosiła strategię na lata 2018-2022. Zakłada w niej potrojenie liczby płatnych subskrypcji "Gazety Wyborczej" oraz otwarcie 139 nowych sal kinowych. Na rozwój wyda do 930 mln zł. Sporą część tej kwoty mogą pochłonąć przejęcia.
Agora jest m.in. większościowym właścicielem sieci kin Helios, firmy Next Film, zajmującej się produkcją i dystrybucją filmową, oraz wydawcą "Gazety Wyborczej" i czasopism.
Z dokumentu opublikowanego przez Agorę wynika, że kluczowe założenia strategiczne obejmują intensywną cyfryzację całej działalności grupy (z naciskiem na rozwój sprzedaży dostępu do treści w modelu subskrypcyjnym). Do tego w planach jest rozwój dotychczasowych największych przedsięwzięć, ale też poszerzenie działalności wybranych dotychczasowych biznesów o nowe usługi lub oferty premium i rozpoczęcie działalności w zupełnie nowych obszarach. M.in. w usługach gastronomicznych.
Wśród celów stawianych przez zarząd jest: bycie liderem z zakresie treści premium w modelu subskrypcyjnym ("Gazeta Wyborcza", radio Tok FM) oraz wzrost organiczny i umocnienie pozycji sieci kin Helios.
Agora zakłada "potrojenie liczby aktywnych płatnych subskrypcji "Gazety Wyborczej' do 2022 roku, tj. osiągnięcie 327 tys. subskrypcji wobec 107 tys. w ubiegłym roku. Oznaczałoby to wzrost o 205 proc. W przypadku Tok FM celem jest wzrost o 200 proc. do 30 tys.
Prenumerata cyfrowa ma być głównym czynnikiem wzrostu przychodów "Gazety Wyborczej". W 2022 roku oczekiwane jest uzyskiwanie połowy dochodów ze źródeł "cyfrowych". W ubiegłym roku stanowiły tylko około 15 proc.
W odniesieniu do kin Helios, strategia zakłada zwiększenie liczby sal z 241 do 380 do 2022 roku. Sprzedaż w kinach ma rosnąc średniorocznie w tempie 9,5 proc. do 507 mln zł. Zysk EBITDA powinien iść w górę co roku o 8 proc., by osiągnąć ostatecznie poziom prawie 82 mln zł.
Prawie miliard na inwestycje
W strategię Agora wpisała rozwój organiczny oraz akwizycje. Łączne nakłady na inwestycje do 2022 roku mają wynieść maksymalnie 930 mln zł.
W mniejszym stopniu pieniądze mają iść na rozwój obecnych biznesów (do 430 mln zł). Kina pochłoną 49 proc. wydatków, agencja reklamowa - 18 proc., zaś internet, radio i inne segmenty - pozostałe 33 proc.
Czytaj więcej: Agora sprzedała Stopklatkę. To koniec przygody z telewizją
"Nowe kierunki rozwoju to: usługi B2B dla e-commerce, narzędzia martech oraz zagospodarowywanie czasu wolnego klientów - rozrywka i gastronomia" - czytamy w komunikacie Agory.
W segmencie gastronomicznym planuje m.in. zbudowanie własnej sieci kilkudziesięciu lokali Papa Diego (restauracje z kuchnią meksykańską) w 4 lata, wprowadzenie na rynek jednocześnie dwóch marek formatu fast-casual oraz rozwój organiczny formatu Helios Cafe.
Inwestycje we wzrost w nowych obszarach mają wynieść maks. 500 mln zł i będą pochodzić z gotówki generowanej przez obecne biznesy oraz z finansowania zewnętrznego.
Czas na zakupy i dywidendę
Agora ocenia, że z kwoty prawie pół miliarda złotych większość albo nawet prawie całość może zostać przeznaczona na przejęcia.
- Jesteśmy w zaawansowanych analizach i rozmowach. W niektórych obszarach mamy wskazane najciekawsze targety - wskazuje prezes Bartosz Hojka. Nie zdradza jednak szczegółów.
- Nie wiemy, czy coś uda się sfinalizować w tym roku, ale intensywnie nad tym pracujemy - dodaje Agnieszka Sadowska z zarządu Agory.
Mimo inwestycji, spółka podtrzymuje plany dzielenia się zyskami z inwestorami. Zgodnie z przyjętą polityką dywidendową. Mogą więc liczyć rok w rok na około 50 groszy dywidendy na każdą akcję.
O podziale zysków za 2017 rok akcjonariusze zdecydują na walnym zgromadzeniu zwołanym na 20 czerwca. W puli jest w sumie 23,29 mln zł.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl