- poinformował Yves Flaissier, prezes Agrosu i Wyborowej.
'Decyzja w sprawie Agrosu i Wyborowej jest w rękach akcjonariuszy obu spółek, nie tylko Pernod Ricard. My chcielibyśmy mieć w Polsce tylko jedną strukturę' - powiedział Flaissier podczas wtorkowego spotkania z dziennikarzami.
Flaissier dodał, że ewentualne zmiany mogłyby zostać wprowadzone począwszy od 2003 roku. Zastrzegł, że Pernod Ricard nie planuje połączenia obu spółek.
'Nie przewidujemy wyjścia Agrosu z warszawskiej giełdy' - powiedział.
Zarząd Agrosu Holding prowadzi obecnie negocjacje z funduszem Enterprise Investors w sprawie sprzedaży Agrosu Fortuna. W opinii Andrzeja Szumowskiego, rzecznika prasowego Agrosu, do transakcji może dojść na przełomie września i października. Przedstawiciele Enterprise Investors informowali wcześniej, że chcą doprowadzić do połączenia Fortuny z innym producentem soków znajdującym się w portfelu inwestycyjnym funduszu - Sondą SA. W ciągu dwóch lat nowa spółka z pozycją lidera na rynku soków ma wejść na giełdę.
Flaissier poinformował, że Wyborowa SA zamierza przeznaczyć w tym roku około 30 mln zł na inwestycje, przede wszystkim w rozwój marki.
'Liczymy, że dzięki tym działaniom uda się podwoić udział wódki Wyborowa na polskim rynku, z obecnych 3,2 proc.' - powiedział.
Dodał, że ponad 50 proc. produkcji wódki Wyborowa kierowana jest na eksport i sprzedawana za pośrednictwem sieci sprzedaży Pernod Ricard. Jego zdaniem, na wzrost sprzedaży pozytywny wpływ będzie miała również zapowiedziana na październik obniżka akcyzy na wyroby spirytusowe o 30 proc.
'W 2001 roku rynek alkoholi w Polsce spadł o 16 proc., podobnie zresztą, jak we wcześniejszych latach. Obniżenie akcyzy powinno powstrzymać ten spadek i przywrócić tendencję wzrostową' - uważa prezes Wyborowej.
Pernod Ricard we wrześniu 2001 roku kupił za 100 mln euro 100 proc. akcji Polmosu Poznań. Wraz z zakładem Francuzi nabyli prawa własności do marek będących w jego posiadaniu: Wyborowej, Premium oraz Lodowej. W 2001 roku Polmos Poznań, który po przejęciu przez Pernod Ricard zmienił nazwę na Wyborowa SA, miał 104 mln zł straty netto, głównie z powodu 90 mln zł rezerwy utworzonej przez poprzedni zarząd oraz wysokich kosztów pakietu socjalnego. Przychody netto Wyborowej SA (po odliczeniu akcyzy) wyniosły w zeszłym roku 150 mln zł.