Okres lipiec - wrzesień nie był najbardziej udany dla największego polskiego producenta dużego AGD. Amica zarobiła "na czysto" 22 mln zł wobec ponad 71 mln zł kwartał wcześniej i prawie 35 mln zł przed rokiem. Zarząd tłumaczy to m.in. zmianami w modelu dystrybucji sprzętu na naszym rynku.
W najnowszym raporcie finansowym spółki wyczytamy, że na 22,15 mln zł zysku w trzecim kwartale złożyła się sprzedaż sprzętu AGD na poziomie 705,24 mln zł. Była ona wprawdzie wyższa niż w w poprzednich okresach, ale po uwzględnieniu wszystkich innych kosztów okazało się, że w porównaniu z poprzednim rokiem spółka miała zysk netto o 36 proc. niższy.
Giełda, na której notowane są akcje Amiki, nie zareagowała na najnowsze dane przesadnie krytycznie, ale widać, że inwestorzy liczyli na więcej. Cena akcji producenta sprzętu AGD jest o blisko 1,5 proc. niższa niż przed publikacją raportu finansowego.
Jak tłumaczą wyniki osoby odpowiedzialne za zarządzanie?
- Trzeci kwartał 2016 roku stanowił wysoką bazę porównawczą, dlatego też - zgodnie z prognozami analityków - przed rokiem zanotowaliśmy wyższe wyniki niż w minionym kwartale. Istotne były tu czynniki o charakterze przejściowym, jak miks produktowy i geograficzny oraz zmniejszanie zapasów u dystrybutorów w Polsce - tłumaczy wiceprezes Wojciech Kocikowski.
Jak dodaje, rentowność od stycznia do września utrzymała się na wysokim poziomie 7,5 proc., czyli dokładnie po środku założonego przez zarząd przedziału 7-8 proc. dla całego roku.
Spółka mocno podkreśla zmiany w modelu dystrybucji sprzętu AGD na rynku polskim, które skutkują zmniejszaniem się zapasów dystrybutorów. W związku z tym krajowe przychody Amiki zmniejszyły się w okresie styczeń-wrzesień o 6 proc.
Nie wszystkie produkty sprzedawały się gorzej. "Na rodzimym rynku pozytywną dynamikę wzrostu zanotował asortyment zmywarek oraz płyt grzejnych. Amica jest najlepiej sprzedającą się ilościowo marką sprzętu grzejnego w Polsce z udziałem w rynku na poziomie 30 proc." - chwali się zarząd.
Amica swoje sprzęty sprzedaje nie tylko w Polsce. W regionie wschodnim sprzedaż liczona w złotych wzrosła o 14 proc. w skali roku. W tamtym kierunku idzie 18 proc. wszystkich produkowanych sprzętów. W Rosji wyniki notuje lepsze o 10 proc., a na Ukrainie o 17 proc. Szczególnie popularne są tam płyty grzejne, kuchnie wolnostojące i piekarniki.
Nieco gorzej było ze sprzedażą w krajach skandynawskich, które też są znaczącym odbiorcą polskiego sprzętu (9 proc. wszystkich przychodów grupy). Amica zwiększyła tam sprzedaż płyt grzejnych i piekarników do zabudowy, notując nieznaczny spadek wartościowy sprzedaży w złotych o 2 proc.
Imponujące są wyniki na mniejszych rynkach. Motorem wzrostu na rynku czeskim i słowackim (+11 proc.) był asortyment towarów handlowych, dzięki któremu Amica staje się dostawcą pełnej gamy produktów AGD. Wartość sprzedaży w pozostałych krajach najmocniej wzrosła na Węgrzech (+48 proc.) i w Izraelu (+45 proc.).