Wrocławski AmRest, zarządzający w Polsce sieciami m.in. Pizza Hut, KFC i Burger King, otworzył w tym roku na świecie 79 nowych restauracji i przejął 215 lokali. Dzięki temu jego sprzedaż wzrosła o ponad 500 mln zł do 2,39 mld zł. Mimo tego notuje spadek zysków.
Grupa AmRest Holdings odnotowała w pierwszych sześciu miesiącach tego roku 53,62 mln zł zysku netto. To o 30 proc. gorszy wynik niż w tym samym okresie poprzedniego roku. Wtedy zarobiła "na czysto" 76,02 mln zł.
W raporcie finansowym poświęcono niewiele miejsca tłumaczeniom spadku zysków, wspominając głównie o rosnących kosztach pracy. AmRest wskazuje m.in. na utrzymującą się presję płacową nie tylko w Polsce, ale też w innych krajach, w których działa, a jest ich 14. Do tego dochodzą koszty konsolidacji restauracji przejmowanych w Europie Zachodniej, które na razie osiągają gorsze wyniki.
Firma chwali się za to rosnącymi dochodami ze sprzedaży, które w ciągu roku wzrosły o 25 proc. W pierwszym półroczu 2016 roku przychody były na poziomie 1 mld 835 mln zł, a teraz pierwsze sześć miesięcy roku przyniosło 2 mld 390 mln zł.
Duży skok sprzedaży AmRest zawdzięcza m.in. aktywności w zakresie przejęć. Z początkiem marca nabył od Kentucky Fried Chicken 15 restauracji KFC na rynku Niemieckim. 123 restauracje Pizza Hut Delivery (w tym 116 restauracji prowadzonych przez franczyzobiorców) zostały przejęte w maju 2017 roku od Top Brands NV, a 69 restauracji Pizza Hut (w tym 67 restauracji prowadzonych przez franczyzobiorców) nabyto od Pizza Hut Delivery Germany GmbH pod koniec lipca 2017 roku.
W sumie na dzień 14 września grupa prowadziła 1460 restauracji. Najwięcej pod marką KFC - 559 (w Polsce 225). Drugą największą siecią, którą ma AmRest w naszym kraju jest Pizza Hut - 93 lokale. Bardziej rozbudowaną sieć PH (na zasadzie franczyzy) ma we Francji - 117. Na naszym rynku ma jeszcze 37 Burger Kingów i 57 Starbucksów.
Ogółem Polska jest dla AmRestu cały czas numerem jeden pod względem liczby restauracji, ale prężnie rozwija się też w Hiszpanii czy Niemczech. Ponad setkę lokali ma jeszcze we Francji, Rosji i Czechach. Najbardziej egzotyczną lokalizacją są za to Chiny.
Restauracje AmRestu na świecie | |||
---|---|---|---|
kraj | razem | kraj | razem |
Polska (KFC, Burger King, Starbucks, Pizza Hut) | 412 | *Chiny * (Blue Frog, KABB, Stubb's, La Tagiatella) | 44 |
*Hiszpania * (KFC, La Tagiatella) | 259 | *Rumunia * (Starbucks) | 31 |
*Niemcy * (KFC, Starbucks, Pizza Hut, La Tagiatella) | 230 | *Bułgaria * (KFC, Burger King, Starbucks) | 12 |
*Francja * (Pizza Hut, La Tagiatella) | 133 | *Chorwacja * (KFC) | 7 |
*Rosja * (KFC, Pizza Hut) | 132 | *Serbia * (KFC) | 6 |
*Czechy * (KFC, Burger King, Starbucks, Pizza Hut) | 121 | *Słowacja * (Starbucks) | 3 |
*Węgry * (KFC, Starbucks, Pizza Hut) | 69 | *Portugalia * (La Tagiatella) | 1 |
źródło: AmRest |
Oczywiście największa liczba restauracji AmRest w Polsce przekłada się na to, że jesteśmy najbardziej dochodową częścią biznesu spółki. Na nasz kraj przypadło w pierwszym półroczy 730,5 mln zł sprzedaży, co stanowi 30 proc. całości.
Statystyki drugiej Hiszpanii to 426 mln zł i niecałe 18 proc. udziału. Ponad 10 proc. wszystkich dochodów zapewniają jeszcze: Niemcy, Rosja i Czechy (od 11 do 12,5 proc.). Powoli rozkręca się biznes w Chinach, gdzie polska spółka wygenerowała niecałe 133 mln zł przychodów od stycznia do czerwca.