Agencja Rozwoju Przemysłu (ARP) i Przewozy Regionalne (PR) podpisały umowę dokapitalizowania. Oznacza to, że ARP objęła 1 540 607 udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym PR, pokrywając je gotówką w kwocie 770,3 mln zł, podała ARP.
"Podpisanie umowy pomiędzy ARP a PR jest kluczowym momentem trwającego już od ponad roku projektu. To zasługa wszystkich zainteresowanych stron. Dzięki dokapitalizowaniu spółka uzyskała środki na sfinansowanie procesu przebudowy firmy. PR muszą trwale odzyskać rentowność i zdolności inwestycyjne. Jest to ambitne zadanie. Wierzę jednak, że możliwe do zrealizowania" - powiedział wiceprezes ARP Marek Szczepański, cytowany w komunikacie.
ARP podkreśla, że zawarcie tej ważnej dla przyszłości PR umowy było możliwe dzięki konsekwentnym, wspólnym działaniom Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, samorządów województw, Przewozów Regionalnych i Agencji. Podjęto je dla zachowania ciągłości świadczenia usług publicznych w regionalnym transporcie kolejowym.
"Wejście do spółki ARP, jako strategicznego inwestora, jest niezbędne do pełnej restrukturyzacji Przewozów Regionalnych i osiągnięcia przez nie trwałej rentowności. W ramach planu restrukturyzacji do 2018 roku planujemy m.in. przeznaczenie ok. 500 mln zł na inwestycje taborowe oraz obniżanie kosztów funkcjonowania o ok. 200 mln zł rocznie, co umożliwi spółce dalszy rozwój. Dzięki inwestycjom zakładamy, że w tym czasie 60% naszej floty będą stanowiły nowe lub całkowicie zmodernizowane pociągi" - przypomniał prezes PR Tomasz Pasikowski.
Decyzję o dokapitalizowaniu Przewozów Regionalnych poprzedziło przygotowanie przez spółkę planu restrukturyzacji na lata 2015-2018 i przedłożenie go do opinii Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Plan restrukturyzacji zakłada odzyskanie przez PR długoterminowej rentowności. Ważnym punktem harmonogramu było również uzyskanie przez ARP zgody UOKiK na planowaną koncentrację. Na realizację projektu ARP otrzymała środki publiczne (zagwarantowane w tegorocznym budżecie), na podstawie umowy dotacji zawartej z MIR. Jednym z warunków dokapitalizowania była notyfikacja pomocy publicznej w KE, co nastąpiło 21 września br. ARP oficjalnie stanie się większościowym udziałowcem Przewozów Regionalnych z chwilą zarejestrowania podwyższenia kapitału w Krajowym Rejestrze Sądowym.
"Przedstawiony plan wskazuje, że - po wdrożeniu działań restrukturyzacyjnych w okresie 2015-2018 - możliwe jest osiągnięcie przez spółkę trwałej rentowności na bazie podstawowej działalności związanej ze świadczeniem usług użyteczności publicznej oraz dodatkowych obszarów usługowych, a pierwsze zmodernizowane pociągi Przewozów Regionalnych wyruszą na trasy jeszcze w tym roku" - podsumowano w komunikacie.
W połowie września zarząd PR informował, że spodziewa się, że dokapitalizowanie spółki kwotą 770 mln zł poprzez ARP nastąpi zgodnie z harmonogramem, czyli do 30 września. Bezpośrednio potem miała rozpocząć się spłata zadłużenia przewoźnika, m.in. wobec spółek z grupy PKP. Podał także, że ze względu na program restrukturyzacyjny Przewozy Regionalne nie będą w stanie wypracować dodatniego wyniku finansowego w bieżącym roku, ale zamierzają generować zyski już od 2016 r.
Przewozy Regionalne są największym przewoźnikiem kolejowym w Polsce. Średnio w ciągu doby prowadzą 1600 pociągów, z których korzysta dziennie 220 tys. osób.