Katowice, 19.05.2016 (ISBnews) - Zadaniem Agencji Rozwoju Przemysły (ARP) jest kojarzenie firm zalążkowych niosących innowacje z dużymi graczami na rynku, dlatego Agencja zaczęła organizować Warsztaty Innowacyjnych Pomysłów. Rezultatem pierwszej tury warsztatów zorganizowanych wspólnie z PGNiG jest 87 innowacyjnych pomysłów, poinformował wiceprezes ARP Michał Szaniawski.
"W Polsce kapitał na rozpoczęcie działalności to w dużej mierze własne oszczędności, dotacje unijne i środki od aniołów biznesu, ale także fundusze venture capital, których aktualnie działa około stu. Jedną z barier rozwoju innowacyjności jest jednak brak środków na tzw. drugą rundę finansowania, czyli po zakończeniu badań, a w momencie wprowadzania produktu na rynek.Chcemy, aby istotną rolę odgrywał ARP Venture, inwestujący w obiecujące nowatorskie spółki, takie jak SKB Drive Tech, producenta innowacyjnych systemów napędowych dla transportu, przemysłu ciężkiego i wydobywczego. W ramach tego funduszu 12 mln zł zostanie przeznaczonych na uruchomienie produkcji nowych, wysoko zaawansowanych produktów" - powiedział Szaniawski podczas European Start-up Days zorganizowanych w ramach VIII Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.
Zdaniem wiceprezesa, najczęściej innowacyjne pomysły pojawiają się w małych i średnich firmach. ARP szuka innowacji, znając potrzeby spółek Skarbu Państwa, co przekłada się na torowanie drogi między dostawcą a odbiorcą technologii.
W jego ocenie, kluczowe dla polskiej gospodarki jest tu wsparcie branż przyszłości i wysokiego ryzyka, takich jak robotyka, przemysł kosmiczny czy gry komputerowe, czego przykładem jest akcelerator gier komputerowych powołany przez ARP wspólnie z Uniwersytetem Śląskim oraz powiatem cieszyńskim.
Podczas debaty Szaniawski podkreślał bardzo ważną rolę państwa w kształtowaniu kultury innowacji.
"Do tej pory udział innowacyjnych produktów w naszym eksporcie stanowi zaledwie 5% jego wartości. Działając w oparciu o Plan na rzecz odpowiedzialnego rozwoju musimy przełamać barierę komercjalizacji innowacyjnych rozwiązań stworzonych przez start-upy oraz zbudować sieć kontaktów z osobami odpowiedzialnymi za innowacje w dużych spółkach. Na ten cel przewidziano nowe warunki finansowania ze środków europejskich" - 1 mld zł w ramach m.in. Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój" - wyjaśnił Szaniawski.
ARP włączając się w program Start in Poland oferuje warsztaty skierowane do małych i średnich firm, które są w stanie zaoferować rozwiązania odpowiadające na potrzeby dużych spółek. Jak podkreślił Szaniawski, taka forma pomocy państwa dla małych firm jest bardziej skuteczna niż otrzymanie dotacji - pozwala na pozyskanie dużego klienta, rynku i doświadczenia, a także zmusza do wejścia na wyższy poziom zaawansowania jakościowego, bezpieczeństwa, co w następstwie otwiera drzwi do kontraktów globalnych.
Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. (ARP S.A.) to spółka Skarbu Państwa. Od początku swojej działalności (1991 r.) odpowiada na najważniejsze potrzeby polskiej gospodarki. W okresie transformacji ARP S.A. uratowała tysiące miejsc pracy, unowocześniając duże i średnie przedsiębiorstwa. Dziś jej strategia opiera się na trzech równorzędnych filarach: innowacjach, restrukturyzacji i inwestycjach. Portfel spółek ARP obejmuje m.in. przedsiębiorstwa produkcyjne działające w sektorach: budowlanym, energetycznym, elektromaszynowym, a także w obszarze wzornictwa przemysłowego czy innowacji. ARP zarządza dwiema specjalnymi strefami ekonomicznymi: SSE Euro-Park Mielec oraz TSSE Euro-Park Wisłosan.