Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zawarła z włoską Astaldi i polsko-ukraińskim konsorcjum w składzie IDS-BUD oraz Korporacja Altis-Holding umowy na dwa odcinki drogi ekspresowej S7 "Zakopianki". Umowy na odcinki Naprawa - Skomielna Biała oraz Lubień-Naprawa warte są odpowiednio 968,87 mln zł i 521,5 mln zł, podało Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa.
"Drogę ekspresową o długości 3,6 km wybuduje włoska firma Astaldi S.p.A. W przetargu oferty złożyło 6 firm, połowa z Włoch. Najniższą cenę - 968,87 mln zł zaproponowała firma Astaldi S.p.A. a najwyższą Metrostav a.s. - ponad 1 mld 710 mln zł. Wszystkie firmy, które przystąpiły do przetargu zadeklarowały, że wykonają inwestycję w 54 miesiące. W ramach inwestycji zostanie wybudowany dwukomorowy tunel o długości ok. 2 km, z awaryjnymi przejściami między komorami, dwoma portalami oraz pełną infrastrukturą i wyposażeniem technicznym. Wybudowanie tunelu dwukomorowego oznacza w praktyce budowę dwóch równoległych do siebie obiektów podziemnych o długości ok. 2 km każdy, w trudnych warunkach geologicznych i hydrologicznych fliszu karpackiego" - czytamy w komunikacie.
Dziś zawarta została także umowa na budowę odcinka S7 Lubień-Naprawa. Wykonawcą tego odcinka jest polsko-ukraińskie konsorcjum. Zaoferowało ono, że za 521,5 mln zł w ciągu 22 miesięcy od daty zawarcia umowy, wybuduje 7,6 km odcinek drogi ekspresowej, dając przy tym 10 letnią gwarancję jakości. Do okresu realizacji nie wlicza się miesięcy zimowych, czyli od 15 grudnia do 15 marca. Na budowę odcinka drogi ekspresowej S7 Lubień - Naprawa oferty złożyło 12 firm i konsorcjów. Na S7 Lubień - Naprawa, oprócz dwujezdniowej drogi klasy S, powstaną m.in. dwa miejsca obsługi podróżnych (MOP): "Lubień" i "Krzeczów" oraz 10 obiektów inżynierskich i 6 mostków na potoku Krzywańskim, podano również.
"Droga, na której budowę podpisane zostały dziś umowy, to bardzo ważna arteria komunikacyjna dla polskiej gospodarki. S7 to szlak prowadzący do portów Trójmiasta, z którym łączy się via Baltica, to ożywczy szlak dla Małopolski" - powiedział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk, cytowany w komunikacie.
Resort przypomina, że trwa już realizacja odcinka S7 Skomielna Biała - Chabówka oraz odcinka drogi krajowej nr 47 klasy GP od Rabki Zdroju do Chabówki. Buduje go włoska firma Salini. Na 6,1 km odcinku S7 Skomielna Biała - Chabówka oprócz dwujezdniowej drogi powstaną m.in. dwa węzły drogowe "Skomielna Biała" i "Zabornia", obwód utrzymania drogi ekspresowej, 17 obiektów inżynierskich (wiadukty, estakady), w tym najdłuższy, liczący 992 metry oraz 4 mostki na ciekach przy węźle "Skomielna". Wykonano już m.in. inwentaryzację, prace saperskie i geologiczne. Na ukończenie prac, zgodnie z umową, wykonawca ma 22 miesiące od daty podpisania umowy (umowa podpisana 31 marca 2016 r. ), bez okresów zimowych. Koszt inwestycji to 615 mln zł.
W ramach nowej drogi ekspresowej Lubień - Chabówka oraz drogi krajowej nr 47 do Rabki Zdroju, oprócz dwukomorowego tunelu, który stanowił będzie 12,3% całej trasy, wybudowanych zostanie 38 obiektów inżynierskich. Koszt całego odcinka wyniesie ponad 2 105 mln zł, podsumowano w komunikacie.