"Najważniejszym zagranicznym partnerem pozostają Niemcy (31,7% całości) był o 3% wyższy (+10,8%) niż przed rokiem. Na drugie miejsce awansowały Czechy (8,5% całości, +1,6%), wyprzedzając Włochy (7% całości, -29,5%) oraz Hiszpanię (5,8%, +4,3%)" - czytamy w komunikacie.
Na wartość eksportu negatywnie wpływają producenci pojazdów osobowych i towarowo-osobowych. W I kw. br. nastąpił w tej grupie spadek o 14,7% (1,69 mld euro). Niższy niż przed rokiem był także eksport autobusów (-26,6%) oraz silników wysokoprężnych (-6%), podano także.
"Eksport części i akcesoriów wyniósł 1,69 mld euro, o 5,47% więcej niż przed rokiem. To nowy rekord dla I kw. roku. Udział części i akcesoria wzrósł do 47,57% całego eksportu przemysłu motoryzacyjnego (I kw. 2017: 43,82%)" - czytamy także.
Według AutomotiveSuppliers.pl największym rynkiem nadal są Niemcy (36,7% całości, +0,5%). Kolejnymi odbiorcami są: Czechy (8,5%, -2,1%) i Hiszpania (5,5%,, dynamika 11%).
"2018 rok będzie najprawdopodobniej pierwszym rokiem, od 2014 r., w którym nie wzrośnie produkcja sprzedana oraz wartość eksportu. Wpływa na to sytuacja u producentów pojazdów. Rosnąć nadal będzie natomiast zatrudnienie, co jest zasługą producentów części i akcesoriów" - czytamy także.
Wcześniej w kwietniu br. AutomotiveSuppliers.pl prognozował, że eksport przemysłu motoryzacyjnego z Polski osiągnie 26,2-26,5 mld euro w 2018 r. , co oznaczałoby wzrost o 4-5% r/r.
AutomotiveSuppliers.pl, jest firmą, która od 2008 r. monitoruje przemysł motoryzacyjny w Polsce i w krajach Europy Środkowo-Wschodniej.