"Kończąc pierwszą edycję programu EmpowerPL zobaczyliśmy, że jest ona wielkim sukcesem i postanowiliśmy ten sukces kontynuować. I ponieważ w tym roku obchodzimy wyjątkową rocznicę - stulecia odzyskania niepodległości, uważamy, że zobowiązuje nas ona do wyjątkowych działań. W związku z tym postanowiliśmy, że w tym roku będziemy mieli 100 mentorów - udało się to bez problemów, ponieważ szefowie wielkich organizacji chcą być mentorami, a najlepsi studenci chcą mentorów" - powiedział senior partner & managing director BCG w Polsce Franciszek Hutten-Czapski podczas uroczystości uruchomienia programu.
"Rozszerzamy ten program - już nie są to tylko polscy studenci z Wielkiej Brytanii, są to studenci z Niemiec, Francji, Holandii, a przede wszystkim - studenci z Polski. W ten sposób chcemy uczcić stulecie odzyskania niepodległości naszego kraju" - dodał Czapski.
Do programu pozyskano 100 mentorów, reprezentujących m.in. następujące przedsiębiorstwa: Abris Capital Partners, Agora, Allegro, AmRest, Baker McKenzie, Bank Pekao, BBI Development, BCG, BGŻ BNP Paribas, Billion, Ciech R&D, Commerzbank, CVC Capital Partners, Eurozet, Famur, Google, GPW, Grupa Onet.pl, Idea Bank, ING Bank Śląski, Innova Capital, KGHM, Lidl Polska, Lux Med, MidEuropa Partners, NetGuru, Orbis, PayPal, Pfizer Polska, PKO Bank Polski, Play, Polimex Mostostal, Polski Fundusz Rozwoju (PFR), Polpharma, Polska Grupa Energetyczna (PGE), PZU, PZU Zdrowie, Roche, Siemens Polska, Taxify, TDJ, Visa; instytucje publiczne: Instytut Centrum Zdrowia Matki Polki w Łodzi, Interdyscyplinarne Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego, Muzeum Narodowe w Warszawie oraz minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz, wiceminister inwestycji i rozwoju Andżelika Możdżanowska, pełnomocnik rządu ds. krytycznej infrastruktury energetycznej Piotr Naimski, szef Gabinetu Prezydenta RP Krzysztof
Szczerski.
Organizatorzy spodziewają się ok. 400 aplikacji. Do programu mogą aplikować młodzi Polacy, studiujący w kraju i w całej Europie.
Program Mentoringowy EmpowerPL wystartował w 2017 r. W I edycji udało się pozyskać 24 mentorów, głównie prezesów i wybitnych menedżerów reprezentujących największe polskie firmy. Liczba aplikacji wyniosła wówczas 100.
W gronie mentorów programu EmpowerPL znalazł się prezes Banku Pekao Michał Krupiński.
"Jesteśmy bankiem z międzynarodowym DNA. Chcemy przyciągać do pracy najzdolniejszych ludzi z wykształceniem i doświadczeniem zdobytym za granicą. [...] Dziś polska młodzież bez kompleksów podejmuje studia na wiodących światowych uczelniach lub ma wybitne osiągnięcia na najlepszych polskich szkołach wyższych. Chcemy, by postrzegali Pekao jako atrakcyjne miejsce pracy" - powiedział Krupiński, cytowany w komunikacie banku.
Dla Pekao udział w tego rodzaju przedsięwzięciach i współpraca z najlepszymi uczelniami za granicą, jak Oxford, Cambridge, Imperial College, London School of Economics and Political Science, SciencePo czy polskimi szkołami wyższymi to naturalny krok ukierunkowany na budowanie przyszłych kadr, podkreśla instytucja.
"Pekao współpracuje z uczelniami, fintechami i startupami, poszukuje talentów wśród studentów 'cyfrowych' specjalizacji uczących umiejętności w obszarach: artificial inteligence, big data, IoT czy machine learning. Jest partnerem specjalności Big Data Analysis na Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie - dając studentom możliwość praktyk. Ma również ciekawy program stażowy - letnie praktyki odbyła w banku grupa studentów m.in. z Oxfordu, London School of Economics, University College London" - czytamy w komunikacie.
BCG przeprowadziło sondaż wśród 146 studentów - młodych Polaków, którzy studiują w Polsce oraz za granicą (przede wszystkim w Wielkiej Brytanii) na temat ich oczekiwań związanych z programem mentoringowym oraz o to, jakie umiejętności i cechy będą decydowały - w ich ocenie - o sukcesie zawodowym.
Zapytani o to, jakie byłyby dwie największe wartości z posiadania mentora, studenci wskazywali: feedback odnośnie swoich decyzji profesjonalnych (25%), pomoc w utrzymywaniu koncentracji na planach zawodowych (23%), indywidualne rekomendacje odnośnie kariery (19%) oraz możliwość zobaczenia mentora w pracy podczas "Shadowing Day" (14%).
Na dalszych miejscach wskazywano na możliwość poznania firmy swojego mentora, bycie przedstawionym osobom ze środowiska mentora oraz szansę dowiedzenia się, czego mentor żałuje w swojej karierze zawodowej.
"Trzy lata temu rozpoczęłam mentorship jednej ze studentek, która w tej chwili zaczęła karierę z jednej z najlepszych firm konsultingowych w Singapurze i została awansowana w dwa miesiące po rozpoczęciu pracy. Ona mówi, że dla niej największą wartością mentoringu była dyskusja o opcjach i o tym, co mogła zrobić inaczej. Ja sama żałuję, że nie miała mentora, z którym mogłabym tak się konsultować" - powiedziała jedna z mentorek EmpowerPL, dyrektor strategii w PKO Banku Polskim Aleksandra Sroka-Krzyżak podczas spotkania z dziennikarzami.
Według studentów, najważniejsze kompetencje, które zadecydują o sukcesie zawodowym to: kompetencje analityczne, umiejętności społeczne, kompetencje przywódcze i umiejętność programowania.
"Po moim doświadczeniu przeprowadzania transformacji cyfrowej w dużej firmie uważam, że warto doradzać młodzieży, żeby znała taki ogół technologiczny. Nie muszą być programistami, ale warto, by rozumieli technologię. Myślę, że niedługo każdy prezes, każdy członek zarządu będzie musiał rozumieć technologie, bo coś, co było wcześniej czystym biznesem, dziś staje się dostarczaniem oprogramowania - tak dzieje się np. w przypadku usług bankowych" - skomentowała Sroka-Krzyżak.
"Kwestie technologiczne były kiedyś w osobnych departamentach, a teraz trzeba patrzeć na nie horyzontalnie, bo one przechodzą przez całą organizację - i księgowość coraz częściej używa oprogramowania do analizy danych pracowników, rekrutacje odbywają się już głównie online" - zwróciła uwagę mentorka EmpowerPL - dyrektor departamentu rozwoju innowacji w Polskim Funduszu Rozwoju (PFR) Eliza Kruczkowska.
Według studentów, kwestie, które najmocniej wpływają na sukces (można było wskazać 4 kwestie) to: determinacja i ciężka praca (wskazało ją 79% studentów z Polski i 58% studentów z Wielkiej Brytanii), praca zgodna z zainteresowaniami (odpowiednio: 26% i 39%), kontakty i sieć relacji (54% i 36%) oraz gotowość do podejmowania ryzyka (22% i 33%).
Na kolejnych miejscach znalazły się: szczęście, studia na zagranicznej uczelni, posiadanie mentora oraz doświadczenie pracy za granicą.