"To nie jest rewolucja [nowa strategi]. To jest strategi wzrostu. Dla mnie najważniejszy jest ROE w roku 2021 powyżej 10%."- powiedział Gdański podczas konferencji prasowej.
Wskazał, że wzrost ulegnie silnemu przyspieszeniu dzięki transakcji połączenia z wydzieloną częścią RBP, którą bank chce dopiąć w końcówce roku.
"To nie będzie wcielenie części Raiffeisen Bank Polska do naszej instytucji. To będzie fuzja i budowanie nowego banku w oparciu o ludzi z obu organizacji. Chcemy tworzyć jak najlepszy zespół w oparciu o to, co w jednej i drugiej instytucji jest najlepszego. W naszym przekonaniu te dwa banki są bardzo silnie komplementarne" - powiedział Gdański.
Bank szacuje synergie kosztowe po fuzji z wydzieloną działalnością RBP na poziomie 350 mln zł, które będą osiągane w pełni począwszy od 2021 roku.
Celem jest osiągnięcie wskaźnika zwrotu z kapitałów na poziomie powyżej 10% (z uwzględnieniem podatku bankowego) w 2021 r.
"To jest cel w pełni osiągalny. 10% to nie jest mistrzostwo świata, ale dla nas, którzy na koniec 2017 roku mieliśmy niecałe 5% jest to cel, który musimy zrealizować. To granica przyzwoitości dla dobrych banków" - powiedział prezes.
"350 mln zł synergii pomoże w osiągnięciu tego celu. Bez transakcji 10% byłoby nadal celem, ale przekroczenie tego poziomu będzie łatwiejsze" - dodał.
Celem banku w perspektywie strategi jest poziom wskaźnika C/I na poziomie ok. 50% (liczony bez podatku bankowego).
Bank podał w prezentacji, że chce konkurować z top 5 banków, posiadającymi aktywa znacznie przekraczające 100 mld zł. Po integracji bank zmniejszy dystans do gracza nr 5 (ING Bank Śląski) z obecnych 70% do zaledwie ok. 10% pod względem aktywów.
"Pozostaniemy nr 6 na rynku, ale ta szóstka będzie odstawała od pozostałych banków. Mimo, że udziały rynkowe wzmocnią się, to zakładamy, że w kolejnych latach będziemy rośli przychodowo szybciej niż rynek począwszy od roku bieżącego" - dodał.
Bank podał, że tempo wzrostu przychodów do 2021 roku sięgnie 7% rocznie.
"Szacujemy wzrost przychodów średniorocznie o 7%, w tym w detalu o 8% i o 5% rocznie w segmencie MSP" - powiedział wiceprezes Przemysław Furlepa.
Po połączeniu bank planuje wzmocnić pozycję w segmencie mikro i stać się bankiem pierwszego wyboru oraz wejść do pierwszej trójki graczy w szybko rozwijającym się segmencie MSP.
"Agro pozostaje na sztandarach. Bank nie rezygnuje z utrzymania wiodącej pozycji w tym segmencie. Większy bilans spowoduje, że będziemy mogli mocniej rosnąc po stronie kredytowej" - powiedział Gdański.
W segmencie Agro bank ma ok. 42-45% w mikrofirmach, ok. 35-35% w MSP oraz 10-15% w przypadku korporacji.
W segmencie korporacyjnym bank chce rosnąć w tempie 6% rocznie do 2021 roku i stać się wiodącym graczem dzięki innowacyjnym rozwiązaniom.
Bank podał w prezentacji, że zakłada, iż udział rynkowy połączonego bank we wszystkich segmentach będzie wynosił ok. 6-12%, w tym ok. 6% w rynku klientów indywidualnych, ok. 10% w rynku mikrofirm, ok. 12% w segmencie MSP, ok. 13% w rynku korporacyjnym w perspektywie 2021 r.
Bank podał, że integracja z częścią RBP przyspieszy akwizycję klientów o ok. 3,5 roku. Klienci RBP "odświeżą też bazę klientów" BGŻ BNP Paribas i zwiększą obecność w dużych miastach. Cel na 2018 rok to pozyskanie ponad 250 tys. nowych klientów.
Prezes poinformował, że połączony bank nie będzie miał w swojej nazwie ani Raiffeisen, ani Polbank.
"Pracujemy badawczo, by właściwą markę wypracować. To może wydarzyć się trochę później. Dzisiejsza nazwa jest za długa i momentami kłopotliwa" - powiedział Gdański.
W kwietniu Grupa BNP Paribas wspólnie z Bankiem BGŻ BNP Paribas (BNPP) zawarły umowę nabycia części działalności Raiffeisen Bank Polska (RBPL). Nabywana część działalności obejmuje podstawową działalność bankową RBPL z wyłączeniem portfela kredytów hipotecznych oraz kilku innych aktywów. Cena nabycia wynosi 3,25 mld zł.
Bank BGŻ BNP Paribas jest członkiem wiodącej międzynarodowej grupy bankowej BNP Paribas. Jest bankiem uniwersalnym, notowanym na GPW. Na koniec 2017 r. jego aktywa wyniosły 72,75 mld zł.