Zdaniem Instytutu jedynym sposobem, by zapobiec sytuacji likwidującej konkurencyjność na tym rynku, jest szybka i efektywna restrukturyzacja polskiego przewoźnika.
W związku z kryzysem ekonomicznym coraz więcej firm polskich związanych z kolejnictwem ma poważne problemy finansowe. Zmniejszenie zamówień przez głównego kontrahenta jakim jest Grupa PKP i nie znalezienie w porę innych odbiorców spowodowało, że spółka giełdowa ZNTK Łapy musiała wysłać na przymusowe urlopycałą 700-osobową załogę.
Instytut Globalizacji uważa, za niepokojące zjawisko jakim są mi.n żądania prywatnych firm, kooperujących z przewoźnikiem. Uznają one, że spółka ma obowiązek zlecania części zamówień właśnie do nich, w przeciwnym bowiem wypadku może to wpłynąć negatywnie na sytuację finansową kooperanta.
_ Można określić to jako próby przenoszenia mechanizmów gospodarki planowej w realia wolnego rynku - w dodatku przez niepaństwowe firmy, w tym spółki giełdowe. Instytut Globalizacji stoi na stanowisku, iż kłopoty polskiego sektora przewozów towarowych wynikają z długoletnich zaniedbań, polegających m.in. na złym i nieefektywnym zarządzaniu transportem kolejowym przez państwo _ - czytamy w komunikacie.
Na przeszkodzie efektywnym zmianom może stanąć rm.in. silne uzwiązkowienie kolei. W tym kontekście jako pozytywny sygnał warto odnotować zawarte niedawno porozumienie zarządu PKP Cargo ze związkami w sprawie zmian w spółce. _ W zarządzaniu państwowymi firmami pokutuje przekonanie, że muszą one realizować politykę utrzymywania zatrudnienia, jak za czasów socjalizmu - a z państwowych przedsiębiorstw powinny żyć inne firmy, np. firmy prywatne remontujące tabor - zauważa _ Tomasz Teluk.