Budimex priorytetowo traktuje rentowność i bezpieczeństwo swojego portfela zleceń. Dlatego zarząd ostrożnie mówi o biciu kolejnych rekordów. Obawia się m.in. nieodpowiedzialnej konkurencji.
Grupa Budimex tworzy jedną z największych grup budowlanych w Polsce. Działa m.in w sektorach infrastruktury: drogowej, kolejowej, lotniskowej, budownictwa kubaturowego, energetycznego i przemysłowego.
Na koniec grudnia 2017 roku spółka mogła się pochwalić rekordową wartością portfela projektów do zrealizowania. Sięgała 10,3 mld zł. Przedstawiciele Budimeksu nie chcą jednoznacznie powiedzieć czy w tym roku mogą pobić ten wynik.
- Biorąc pod uwagę, że selektywnie podchodzimy do nowych kontraktów, trudno jest odpowiedzieć na to pytanie. Zależy to od indywidualnej oceny każdej inwestycji - mówi członek zarządu Radosław Górski.
Byłaby ku temu dobra okazja, bo ambitne plany inwestycyjne ma PKP i Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).
- Musimy być pewni, że kontrakty będą rentowne i bezpieczne. Ale z drugiej strony, też byśmy chcieli rosnąć razem z rynkiem. Jest więc pewien dylemat - chcemy być nadal liderem, ale musimy też zbalansować to, żebyśmy byli pewni, że wszystkie kontrakty, które będziemy podpisywali, dadzą nam odpowiednią rentowność w perspektywie dwóch lat"- dodaje członek zarządu i dyrektor finansowy Marcin Węgłowski.
Według niego, ważne jest, jak na trudną sytuację rynkową będą reagowały inne firmy.
- Nie wiemy, jak nasza konkurencja będzie reagowała. Jeżeli pojawią się firmy 'nieodpowiedzialne', nowe, które ruszą w rynek, zaczną ofertować poniżej rynku, to my nie chcemy z takimi firmami konkurować, kosztem nawet tego, że nasz portfel zamówień będzie mniejszy - podkreśla Węgłowski.
W komentarzu do wyników za 2017 rok prezes Dariusz Blocher pisał, że po trudnym roku 2016, w ostatnich miesiącach najwięksi inwestorzy infrastrukturalni istotnie zwiększyli liczbę rozstrzyganych przetargów. Wartość ofert złożonych przez Budimex w 2017 roku wzrosła w porównaniu z rokiem poprzednim o przeszło 80 proc. Ofertowanie napędzane było przez segment drogowy, przede wszystkim GDDKiA. Wartość złożonych ofert na budowę dróg w 2017 roku wzrosła trzykrotnie w stosunku to roku 2016 osiągając poziomu 24,4 mld zł.
Jak podkreślał prezes, sprzyjający rynek przetargów infrastrukturalnych oraz utrzymanie wysokiej skuteczności ofertowania na rynku budownictwa ogólnego pozwolił Budimeksowi podpisać rekordowe zlecenia.