Każda grupa wiekowa ma specyficzny zestaw źródeł wiedzy finansowej. Najmłodsi (16-20 lat) w pierwszej kolejności zasięgają opinii znajomych, rodziny i przyjaciół, a osoby po 50. roku życia najchętniej czerpią informacje o finansach z telewizji i radia, wynika z badania "Pokolenia o finansach", zrealizowanego przez 4P Research Mix na zlecenie Banku Zachodniego WBK. Dla wszystkich generacji największym wyzwaniem pozostają zawiłości umów. Polacy, niezależnie od wieku, najczęściej uważają też, że za edukację finansową powinny odpowiadać szkoły.
"Strony internetowe banków i innych instytucji finansowych są pierwszym źródłem informacji o finansach dla ludzi w wieku 21-35 lat (pokolenie Y) oraz 36-50 lat (pokolenie X). Tę odpowiedź wskazało odpowiednio 39% i 42% respondentów. Co ciekawe, badani w wieku 16-20 lat (pokolenie Z)
, powszechnie postrzegani jako pokolenie 'żyjące online', najczęściej wiedzę o tej sferze życia czerpią nie z internetu, ale od rodziny, znajomych i przyjaciół (44%).Co trzeci przedstawiciel najstarszego pokolenia w wieku 51-70 (Baby Boomers) najchętniej zasięga informacji finansowych z audycji radiowych i telewizyjnych. Dla wszystkich pokoleń Polaków ważnym źródłem wiedzy o finansach pozostają najbliżsi - rodzina, przyjaciele i znajomi" - czytamy w komunikacie poświęconym raportowi.
Największe dysproporcje między wskazaniami w różnych grupach wiekowych widać w przypadku źródła, jakim jest edukacja szkolna. Z wiedzy nabytej podczas kształcenia korzysta tylko 9% Polaków z pokolenia BB i X, dwukrotnie więcej w przypadku generacji Y i 35% respondentów w przypadku najmłodszej grupy Z. Dotychczasowe główne źródła wiedzy finansowej wskazywane przez respondentów w badaniu odbiegają jednak od preferowanych sposobów na zdobywanie informacji o finansach. Blisko połowa badanych uważa, że edukacją finansową zajmować się powinna przede wszystkim szkoła na poziomie średnim i wyższym. Co piąty badany wskazał na szkoły podstawowe i gimnazja.
Polacy oczekują też edukacji finansowej od publicznych instytucji finansowych. Wśród pozainstytucjonalnych źródeł wiedzy respondenci najczęściej wskazywali na media (19%) - ta odpowiedź była szczególnie ważna dla dwóch najstarszych pokoleń.
"Wśród zapytanych Polaków dominuje raczej średni deklarowany poziom wiedzy o finansach - 51% wskazań. Blisko co czwarty respondent uważa, że ma bardzo dużą wiedzę. Umiejętność czytania umów (53%), znajomość zasad oszczędzania (43%) i inwestowania (38%) to główne obszary finansowe, w których swoją wiedzę chcą pogłębiać Polacy. Natomiast problemy natury bardziej teoretycznej schodzą na plan dalszy. Potrzebę zwiększenia wiedzy o podstawowych pojęciach finansowych, takich jak 'stopa zwrotu' czy 'kapitalizacja odsetek' wyraża zaledwie 22% badanych. Podobny odsetek respondentów jest zainteresowany informacjami o warunkach brania kredytów i pożyczania pieniędzy oraz finansach całego państwa. Co dziesiąty badany w ogóle nie jest zainteresowany jakąkolwiek wiedzą o finansach. Co ciekawe, najmłodsi, czyli przedstawiciele pokolenia Z, mają największą potrzebę zwiększenia swojej wiedzy o inwestowaniu i oszczędzaniu - co drugi wyraża taką opinię. Natomiast przedstawiciele pokolenia BB rzadziej niż inni badani są
zainteresowani zwiększaniem swojej wiedzy o kredytach i pożyczaniu pieniędzy" - czytamy dalej.
Badanie zrealizowano na reprezentatywnej grupie respondentów (n=1017). Badanie zostało przeprowadzone za pomocą wspomaganych komputerowo wywiadów telefonicznych CATI oraz wywiadów internetowych CAWI w listopadzie 2015 r. Respondenci badania zostali podzieleni na 4 pokolenia: "Z" (roczniki: 1996-2015), "Y" (roczniki: 1980-1995), "X" (roczniki: 1965-1979) i "BB" ("Baby Boomers", roczniki: 1946-1964).