Drugi największy pod względem sprzedaży detalista na świecie ogłosił we wtorek nową strategię rozwoju grupy. Do 2022 roku Carrefour chce m.in. zaoszczędzić 2 mld euro tnąc koszty i zwiększyć blisko 3-krotnie przychody ze sprzedaży żywności online do poziomu 5 mld euro.
Carrefour chce być globalnym liderem w spożywczym e-commerce, m.in. we współpracy z chińskim gigantem Tencent. Ambitnym planom francuskiej sieci marketów towarzyszyć będą jednak zwolnienia.
We francuskiej centrali Carrefoura pracę ma stracić około 2400 osób. Nowych miejsc nie da też nowa siedziba, z której budowy zrezygnowano. Firma liczy jednak, że większość z pracowników odejdzie dobrowolnie, na ustalonych wcześniej warunkach - donosi agencja Bloomberg.
W ramach zmian organizacyjnych zaplanowano także znaczące ograniczenie liczby sklepów znanych wcześniej jako DIA. Na sprzedaż ma być wystawionych 273 punkty oraz ograniczana wielkość największych supermarketów we Francji.
W "realu" sieć Carrefour będzie się kurczyć. Za to detalista mocniej chce wejść ze sprzedażą do internetu. Inwestycje w sprzedaż online mają pochłonąć 2,8 mld euro do 2022 roku. To blisko 6-krotnie więcej niż obecnie.
- Carrefour jest w punkcie zwrotnym swojej historii. Mamy wielkie ambicje i świadomości wielkości wyzwań jakie przez nami stoją - powiedział Alexandre Bompard, prezes francuskiej grupy, cytowany przez agencję Reuters.
Celem inwestycji jest zwiększenie sprzedaży żywności przez internet. Rocznie przychody z tytułu mają sięgnąć za 4 lata 5 mld euro. To oznaczałoby blisko 3-krotny wzrost sprzedaży z obecnych poziomów w tym segmencie. Tylko we Francji Carrefour chce mieć dla siebie 20 proc. rynku e-commerce.
Zapowiedzi szefa Carrefoura i roztoczona przez niego wizja rozwoju biznesu w najbliższych latach spodobały się inwestorom. Akcje firmy notowane na giełdzie w Paryżu od rana idą do góry. Po godzinie 15:00 notowania rosły około 5 proc.
Carrefour jest największym prywatnym przedsiębiorcą we Francji pod względem liczby zatrudnianych pracowników. Jest też największym detalistą w Europie pod względem sprzedaży i numerem dwa za amerykańskim Wall Mart-em na świecie.