Jeden z czołowych polskich producentów słodyczy jest coraz bliżej opuszczenia giełdy. Właśnie podsumowano wezwanie na akcje. Okazuje się, że w rękach rodziny Kolańskich i ich partnerów biznesowych jest już prawie 92 proc. wszystkich udziałów.
Colian to giełdowa spółki, do której należą takie marki jak Goplana, Jutrzenka, Solidarność, a także Grześki i Jeżyki. Dotychczas około 40 proc. wszystkich udziałów należało do rodziny Kolańskich. Mowa o prezesie Janie Kolańskim i należących do niego spółkach AllumaInvest oraz Ziołopex i Barbarze Kolańskiej.
Kolańscy zawarli porozumienie z innymi akcjonariuszami: Colian Holding oraz Ipopema 21 FIZAN, po czym pod koniec marca ogłosili zamiar wykupienia wszystkich akcji od pozostałych udziałowców. W tym celu wezwali do sprzedaży łącznie 41 mln 858 tys. 454 sztuk.
Początkowo płacili za każdą po 3,76 zł, ale żeby zwiększyć zainteresowanie, podnieśli cenę do 4,10 zł. To kilkadziesiąt groszy więcej niż przed ogłoszeniem wezwania. Stąd też zdecydowany wzrost notowań na giełdzie, jaki obserwowaliśmy w ostatnim czasie.
Tegoroczne notowania akcji Coliana src="https://www.money.pl/u/money_chart/graphchart_ns.php?ds=1514761200&de=1529013600&sdx=0&i=&ty=1&ug=1&s%5B0%5D=COL&colors%5B0%5D=%230082ff&fg=1&fr=1&w=605&h=284&cm=0&lp=1&rl=1"/>
Wezwanie dobiegło końca i okazało się, że z oferty skorzystali akcjonariusze posiadający łącznie 25 955 225 akcji Coliana. Po rozliczeniu transakcji zakupu, która jeszcze przed nami, Kolańscy wraz z partnerami biznesowymi będą mieć 91,75 proc. wszystkich udziałów.
Co z resztą akcji? Chcąc skupić całą pulę, jak deklarowano wcześniej, powinni przeprowadzić przymusowy wykup udziałów. Wskazali, że umożliwi to wycofanie firmy z giełdy. W związku z tym łatwiej będzie zarządzającym skupić się na działalności i realizacji strategii rozwoju w kraju i za granicą.
Jeśli dojdzie do wycofania Coliana z giełdy, będzie to oznaczać koniec ponad20-letniej historii na GPW. Spółka na rynku akcji pojawiła się w 1995 roku. W tym czasie osiągnęła pozycję jednego z największych producentów na polskim rynku słodyczy. Możliwe było to m.in. dzięki akwizycjom i poszerzaniu oferty marek. Zdobyła również silną pozycję na rynku przypraw (Appetita) oraz napojów (Hellena).
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl