Całkowita podaż nowej powierzchni centrów handlowych w Polsce może wynieść 350 tys. m2 w 2017 r., szacuje Colliers International.
"Po oddaniu do użytku ok. 135 tys. m2 w ostatnich trzech miesiącach, całkowite zasoby nowoczesnej powierzchni centrów handlowych w Polsce na koniec III kw. 2017 r. wyniosły około 11,3 mln m2. W budowie wciąż znajduje się ok. 620 tys. m2, z czego 29% ma trafić na rynek jeszcze w tym roku. Pozwala to oszacować, że całkowita podaż w 2017 r. wyniesie 350 tys. m2" - czytamy w komunikacie.
W III kwartale br. oddano do użytku trzy nowe centra handlowe, co stanowiło 88,5% kwartalnej podaży. Pozostały udział stanowiły rozbudowy. Największym obiektem ukończonym w minionym okresie była Galeria Północna w Warszawie (64 tys. m2), a kolejnymi - IKEA Lublin I faza (33,5 tys. m2) i Vivo! Krosno (21,2 tys. m2), wymieniono dalej.
Średni współczynnik pustostanów w centrach handlowych w osiemnastu największych polskich miastach wyniósł 4,1%. Wśród głównych rynków handlowych najniższą wartością współczynnika powierzchni niewynajętej charakteryzuje się Warszawa (2,6%), z kolei najwięcej dostępnej powierzchni znajduje się w Katowicach (5,9%). Wśród miast dużych (150 tys. - 400 tys. mieszkańców) najwięcej wolnej powierzchni znajdziemy w Radomiu (10,9%), a najmniej w Bielsku-Białej (1,3%), podał także Colliers.