Sejm zajmie się projektem ustawy dotyczącej misji i sposobu organizacji mediów publicznych na początku 2016 r., poinformował ISBnews wiceminister kultury Krzysztof Czabański, odpowiedzialny za reformę mediów publicznych. Jak zapowiedział, TVP, Polskie Radio i PAP przestaną być spółkami prawa handlowego, ale przejmą wszystkie dotychczasowe umowy pracownicze czy zobowiązania.
"Z kalendarza sejmowego wynika, że projekt ustawy o misji i sposobie organizacji mediów publicznych będzie raczej procedowany w styczniu przyszłego roku niż w grudniu br. Odchodzimy od spółek prawa handlowego. Chcemy, aby media miały państwową osobowość prawną" - powiedział ISBnews Czabański.
Wiceminister podkreślił, że wraz z wygaśnięciem działalności mediów (TVP, Polskie Radio, PAP) jako spółek prawo handlowego, nie wygasną automatycznie umowy zawierane przez te spółki z pracownikami i kontrahentami. "Jest pewna ciągłość prawna i tutaj przechodzą wszelkie zobowiązania czy obowiązki danej spółki na nowy podmiot. Nie ma tutaj żadnych obaw z tej strony, że będzie inaczej" - powiedział Czabański.
Podkreślił, że w przypadku drugiego projektu ustawy dotyczącego finansowania mediów, również wiele spraw nie jest jeszcze przesądzone i może zostać zmienione w trakcie prac eksperckich. "Zwołujemy właśnie zespół ekspercki, którego praca ruszy z początkiem stycznia 2016 r." - dodał.
Czabański powiedział, że do ministerstwa kultury i dziedzictwa narodowego (MKiDN) wpłynęły opracowania z Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji dotyczące finansowania nowych mediów z PIT, CIT i KRUS. "To jest tylko jedna ekspertyza i nic w tym względzie nie jest przesądzone. Będziemy rozważać także inne możliwości i rozwiązania np. takie, jakie funkcjonują obecnie w Czechach, czyli opłaty wnoszone wraz z rachunkiem za energię elektryczną" - dodał.
Nowy sposób wnoszenia opłat na media publiczne będzie wymagał jednak dodatkowych prac, np. nad pozyskaniem i weryfikacją odpowiedniej bazy danych.
"Musi to być rozwiązanie elastyczne, efektywne, a przede wszystkim sprawiedliwe. Chcemy bowiem utrzymać dotychczasowe przywileje, ale do tego z kolei potrzebna jest odpowiednia baza danych klientów. Poza tym musimy sobie odpowiedzieć na szereg istotnych pytań i znaleźć odpowiednie rozwiązania, np. kto będzie ściągał opłaty, jakie będą pobierane prowizje, kto opracuje bazę klientów i na podstawie jakich danych" - wskazał Czabański.
"To są skomplikowane sprawy i konsultacje eksperckie myślę, że potrwają kilka miesięcy, dlatego rozdzieliliśmy to na dwie ustawy, które po kolei będą procedowane w Sejmie" - podsumował wiceminister.
Według wcześniejszych zapowiedzi wiceministra, abonament RTV działający obecnie miałaby zastąpić opłata audiowizualna ponoszona przez wszystkich podatników (z uwzględnieniem obecnych przywilejów) w wysokości około 10 zł miesięcznie. Według wstępnych szacunków resortu, wpływy z nowej opłaty miałyby wynieść około 1,5 mld zł. Nowe media mają być kierowane przez dyrektorów, którzy będą wybierani przez Radę Mediów Narodowych powoływaną przez Sejm, Senat i Prezydenta, podobnie jak obecnie Krajową Radę Radiofonii i Telewizji.
Marek Knitter