Po czwartkowym Święcie Dziękczynienia inwestorzy wrócili na Wall Street, jednak skrócona sesja nie przyniosła znaczących zmian indeksów. Czarny Piątek w USA oznacza tradycyjny początek przedświątecznego sezonu zakupów, a uwaga rynku skupia się na sektorze handlu detalicznego.
Na zamknięciu Dow Jones Industrial stracił 0,08 proc., i wyniósł 17.798,49 pkt. S&P 500 wzrósł o 0,06 proc. i wyniósł 2.090,11 pkt., a Nasdaq Comp. poszedł w górę o 0,22 proc. do 5.127,52 pkt. Piątkowa sesja była skrócona i trwała do 13:00 czasu lokalnego.
- Płynność jest dość niska z powodu przedłużonego weekendu. Mamy za sobą dobry okres, ale inwestorzy zastanawiają się, czy warto obecnie kupować akcje. Czy jest wystarczająco dużo czynników wzrostu? Wydaje się, że nie - ocenił Otto Waser z R&A Group Research&Asset Management w Zurychu.
Zobacz, jak wyglądała piątkowa sesja na Wall Street src="http://www.money.pl/u/money_chart/graphchart_ns.php?ds=1448611200&de=1448627400&sdx=0&i=&ty=1&ug=1&s%5B0%5D=S%26P&colors%5B0%5D=%230082ff&s%5B1%5D=DJI&colors%5B1%5D=%23e823ef&s%5B2%5D=Nasdaq&colors%5B2%5D=%23ef2361&w=605&h=284&cm=1&lp=1&rl=1"/>
W ostatni piątek listopada w Stanach Zjednoczonych tradycyjnie rozpoczyna się przedświąteczny sezon zakupów. Dzień po Święcie Dziękczynienia ludzie udają się na zakupy do sklepów, które kuszą tego dnia obniżkami cen.
W czwartek na rynkach nie było inwestorów z USA. Amerykanie obchodzili 26 listopada Święto Dziękczynienia.
Analitycy zastanawiają się, na ile mocny wzrost handlu internetowego w ostatnich dniach może zaszkodzić tradycyjnym sklepom. Z szacunków IBM Watson Trend wynika, że sprzedaż elektroniczna w Święto Dziękczynienia wzrosła o 26 proc. rok do roku, a dzień wcześniej była o 35 proc. wyższa niż w analogicznym dniu 2014 roku. Prognoza IBM Watson Trend zakłada wzrost sprzedaży online o 14,5 proc. rok do roku w Czarny Piątek.
Z kolei National Retail Federation - największa amerykańska organizacja zrzeszająca sieci detaliczne - przewiduje, że w trakcie przedłużonego weekendu na zakupy pójdzie 135,8 mln Amerykanów. Dane pokazują jednak, że kwota, którą przeznaczają na towary, spadała w ostatnich dwóch latach, by w 2014 roku wynieść 50,9 mld dolarów.
- Biorąc pod uwagę trendy na rynku i nadwyżki zapasów, w kolejnych 45 dniach będziemy widzieli znaczące obniżki cen i promocje - ocenia analityk w Nomura Securities International, Bob Drbul.
Zdaniem ekspertów pozycję konsumentów wspierają niskie ceny paliw i spadek bezrobocia. Analitycy zauważają, że utrzymuje się długoterminowy trend spadku ruchu w centrach handlowych, w których klienci coraz częściej szukają rozrywki, a nie zakupów. Do tego ciepła jesień ograniczyła sprzedaż sezonowych produktów, pozostawiając sklepy z pełnymi magazynami. Wszystkie te czynniki mogą być dobre dla konsumentów, ale nie są korzystne dla sklepów.
W trakcie piątkowej sesji mocno zniżkowały akcje Disneya, po tym jak spółka ogłosiła spadek subskrypcji kanału ESPN. Traciły również Viacom, Time Warner i CBS Corp.