"Połowa firm (51,2%) w podróż służbową wysyła delegatów średnio raz na miesiąc lub rzadziej. Tylko w co czwartym przedsiębiorstwie pracownicy wyjeżdżają około dwa, trzy razy w miesiącu. Raz na tydzień lub częściej podróżują reprezentanci tylko 23% MŚP, a największy odsetek z nich stanowią firmy handlowe" - powiedziała prezes Diners Club Polska Katarzyna Fatyga, cytowana w komunikacie.
Pod względem branży, najczęściej podróżują reprezentanci firm produkcyjno-przemysłowych (42%) oraz usługowych (31%). Podróży służbowych spodziewać się mogą również pracownicy co piątej firmy handlowej. Najmniej wyjazdów za to odbywa się w sektorze produkcyjno-rolniczym.
Ponad 56% właścicieli przyznało, że wyjazd służbowy ich pracowników trwa zwykle jeden dzień. Na dwudniowe podróże wysyła delegatów co trzecie przedsiębiorstwo. Tylko w co dziesiątej firmie pracownicy odbywają podróże trwające dłużej niż dwie doby, podano również.
"Najczęściej (52,7%) pracownicy podróże służbowe organizują samodzielnie. Tylko 14% MŚP posiada osobne stanowisko dla osoby zajmującej się wyłącznie wyjazdami. Co trzeci właściciel przyznaje, że to zadanie deleguje na konkretnego pracownika, którego zarządzanie podróżami jest jednym z obowiązków" - czytamy dalej.
Prawie 70% delegatów w podróży służbowej korzysta z firmowego samochodu. Prywatnym autem jeździ się tylko w co piątym przedsiębiorstwie.
"Reprezentanci MŚP coraz rzadziej podróżują służbowo pociągiem - obecnie praktykuje to tylko nieco ponad 11% firm. Natomiast z samolotu korzysta jeszcze mniej, bo 2% przedsiębiorstw i to tylko średnich" - dodała Fatyga.
Zdecydowana większość wyjazdów służbowych w polskich MŚP opłacana jest gotówką. W co trzecim przedsiębiorstwie pracownicy na wyjeździe korzystają z własnych pieniędzy, które następnie refunduje pracodawca, a 45% firm oferuje delegatom zaliczkę, z której potem są rozliczani. Kartami służbowymi posługuje się prawie co piąta firma i jest to o 7 pkt. proc. więcej niż w 2015 r. Do bezgotówkowych form płatności najbardziej przekonały się firmy średnie i z branży handlowej, podano również.
"Polskie MŚP są obecnie w dobrej kondycji finansowej - ponad 67% właścicieli pozytywnie oceniło sytuację swojej firmy. Dodatkowo, co trzeci przedsiębiorca jest optymistycznie nastawiony do najbliższej przyszłości. Najważniejsze zadanie, jakie stawia przed sobą ponad połowa właścicieli, to pozyskanie nowych klientów - to oznacza, że w najbliższym czasie możemy spodziewać się, iż liczba delegacji wzrośnie" - podsumowała prezes Diners Club Polska.
Badanie zostało przeprowadzone przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRIS) na zlecenie Diners Club Polska we wrześniu 2017 r. na podstawie wywiadów z 500 właścicielami mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw z całej Polski, metodą telefonicznych standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI). Błąd oszacowania = 4% poziom ufności 0,95.