Silny popyt konsumpcyjny oraz oczekiwana inflacja cen będzie wspierać wzrost sprzedaży w sklepach porównywalnych (LFL) sieci Biedonka w 2017 r., jednak jej dynamika powinna być niższa niż w tym roku, prognozują analitycy Domu Maklerskiego PKO BP.
"Po podjęciu decyzji o ograniczeniu wzrostu sieci w Polsce do 100 Biedronek rocznie spółka skupia się na działaniach promocyjnych, zwiększając liczbę produktów premium w segmencie marek własnych, modernizując wygląd sklepów, a także dodając zupełnie nowe grupy produktowe do swojego portfolio, jak kosmetyki czy leki OTC. Strategia ta owocuje silnym przyrostem sprzedaży LFL widocznym w 2016 r. - sprzedaż LFL w Biedronkach w I kw. 2016: +7,6%; w II kw. 2016: +9,9%; w III kw. 2016: +8,5%. Silny popyt konsumpcyjny oraz oczekiwana inflacja cen będzie wspierać wzrost sprzedaży LFL również w 2017 r., jednak jej dynamika powinna być niższa" - czytamy w raporcie sektorowym.
Analitycy szacują, że przychody Biedronek w 2016 r. osiągną poziom 9,65 mld euro (+5% r/r) i stanowić będą 66% przychodów całej grupy Jeronimo Martins, a zysk EBITDA segmentu wyniesie 690 mln euro po wzroście 8% r/r.
"Oczekujemy, że przychody Biedronek w 2017 r. wzrosną do blisko 44,5 mld zł" - czytamy dalej.
DM PKO BP zwraca też uwagę, że ze względu na nasycenie polskiego rynku, Jeronimo Martins zdecydowało się ograniczyć wzrost nowych otwarć sieci Biedronki, co potwierdzają dane za 9 miesięcy 2016 r.: otwarto 50 nowych lokalizacji, zamknięto aż 17 sklepów, co - według analityków - świadczy o jakościowym przeglądzie sieci.
"Naszym zdaniem, w obecnych warunkach rynkowych, przy założeniu, że liczba Biedronek w Polsce do 2020 wzrośnie do 3000 (+11% w 4 lata), dynamika wzrostu sprzedaży, w segmencie, który do tej pory stanowił lokomotywę wyników, spowolni do poziomów 4-4,5% r/r" - podsumowano w raporcie.
W Polsce obecnie działa 4 sieci dyskontowe: Biedronka, Lidl, Netto, Aldi. DM PKO BP podał, że Sprzedaż dyskontów rosła w ciągu ostatnich 5 lat w średniorocznym tempie (CAGR) 16%, podczas gdy powierzchnia zwiększała się w tempie 11% CAGR, a liczba sklepów rosła w tempie 10% CAGR.