Do Terminalu LNG w Świnoujściu przypłynął zbiornikowiec LNG Umm Al Amad, dostarczając ok. 205 tys. m3 LNG w ramach ósmej dostawy tego surowca do Polski, podał Gaz-System. Spółka spodziewa się jeszcze dwóch dostaw w tym roku.
"Według planu, rozładowanych zostanie około 205 tysięcy m3 LNG" - powiedział Adam Łupkowski, kierownik rozładunku i zastępca kierownika Działu Eksploatacji spółki Polskie LNG, cytowany w komunikacie.
Większość skroplonego gazu jest najpierw regazyfikowana, czyli poddawana procesowi zmiany stanu skupienia z płynnej na lotną, a następnie przekazana do krajowego systemu przesyłowego w ilości ponad 120 mln m3 gazu ziemnego. Surowiec po opomiarowaniu na stacji pomiarowej kierowany jest bezpośrednio do gazociągu Świnoujście-Szczecin, skąd następnie jest przesyłany do pozostałej infrastruktury przesyłowej Gaz-Systemu.
Reszta dostarczanego LNG w formie skroplonej transportowana jest za pomocą cystern. Dziennie ładowanych jest obecnie od 5 do nawet 8 cystern, w których mieści się około 36 m3 LNG, podano też w materiale.
"Według harmonogramu dostaw, w bieżącym roku do Terminalu zawiną jeszcze dwa metanowce" - czytamy dalej w komunikacie.
Terminal LNG w Świnoujściu umożliwia odbiór gazu ziemnego drogą morską praktycznie z dowolnego kierunku na świecie. Początkowa zdolność regazyfikacyjna to 5 mld m3 i - tj. ok. 1/3 polskiego zapotrzebowania na gaz ziemny. Analizowana jest możliwość rozbudowy mocy terminalu o połowę - do 7,5 mld m3 rocznie, co stanowi połowę rocznego zapotrzebowania na gaz w Polsce. Świnoujski terminal jest jedyną tej wielkości instalacją w Europie Środkowo-Wschodniej.