Zysk za pierwszy kwartał PKN Orlen jest wyższy od konsensusu analityków ankietowanych przez PAP.
Analitycy spodziewali się, że zysk netto grupy PKN wyniósł średnio w pierwszym kwartale 603,5 mln zł, w przedziale prognoz od 501,1 mln zł do 770 mln zł, zysk operacyjny wyniósł średnio 698 mln zł, w przedziale od 588 mln zł do 891 mln zł, a przychody wyniosły średnio 7,64 mld zł, w przedziale pomiędzy 6,85 mld zł a 8,6 mld zł.
W pierwszym kwartale 2005 roku ROACE (wskaźnik zwrotu na zaangażowanym kapitale) wyniósł 20,5 proc., a zysk EBITDA 1,09 mld zł.
Przychody ze sprzedaży w I kwartale 2005 roku wzrosły do 6,8 mld zł z 6,34 mld zł rok wcześniej. Zysk operacyjny wzrósł do 807,5 mln zł z 527,4 mln zł przed rokiem.
Spółka w komentarzu do wyników podała, że wzrost zysku netto o 265 mln zł w porównaniu do tego samego okresu 2004 roku to przede wszystkim efekt wysokiego zysku na sprzedaży, który zwiększył się o 18,8 proc. do 1,46 mld zł.
Wzrost zysku na sprzedaży to efekt "korzystnych trendów rynkowych oraz działań proefektywnościowych" - podał PKN Orlen.
PKN Orlen poprawił o 152 mln zł wynik w segmencie rafineryjnym. Jest to efekt wzrostu marż z notowań na produkty rafineryjne, zwiększeniem dyferencjału URAL/Brent oraz obniżki kosztów operacyjnych.
Różnica w cenie baryłki ropy Brent a ropy Ural, którą przerabia PKN Orlen wyniosła 5,1 USD. Różnica ta była wyższa od zanotowanej w pierwszym kwartale 2004 roku o 72 proc.
Marża rafineryjna w pierwszym kwartale 2005 roku wyniosła 3,6 USD na baryłce, co oznacza spadek w stosunku do tego samego okresu 2004 roku o 14 proc.
W segmencie sprzedaży detalicznej zysk operacyjny PKN Orlen wyniósł 4 mln zł. Przed rokiem detal miał 16 mln zł straty operacyjnej.
"Na ten wynik duży wpływ miały straty operacyjne spółki Orlen Deutschland, w wysokości 36 mln zł" - napisano w komentarzu.
W komentarzu spółka podała, że spółki niemieckie PKN-u miały przychody w pierwszym kwartale 2005 roku o 4,3 proc. mniejsze niż przed rokiem i wyniosły one 1,83 mld zł.
Osiągnięcie zysku operacyjnego przez PKN Orlen w segmencie detalicznym to efekt redukcji kosztów w wysokości 51 mln zł.
Realizacja programu redukcji kosztów w całej grupie PKN Orlen przyniosła w pierwszym kwartale 2005 roku oszczędności w wysokości 216 mln zł.