Właściciel Empiku nie wyklucza sprzedaży jednej ze spółek zależnych - Smyk International, do której należy sieć sklepów z artykułami dla dzieci. To najbardziej dochodowa część biznesu grupy Empik Media & Fashion, przynosząca ponad miliard złotych przychodów rocznie.
Według zapowiedzi EMF, w najbliższym czasie grupa dokona przeglądu strategicznych opcji dla Smyk International. "Rozpoczęty proces jest na wstępnym etapie, żadne ostateczne i wiążące decyzje nie zostały dotąd podjęte" - czytamy w komunikacie.
Nie wykluczona jest opcja sprzedaży wszystkich akcji spółki. Jak zapewnia EMF, w celu wsparcia zarządu w tej analizie zaangażowani zostali renomowani międzynarodowi doradcy.
Statystyki wskazują na to, że Smyk jest największym segmentem w grupie EMF i generuje 43 proc. przychodów. W ubiegłym roku sprzedaż stanowiła więc około 1,2 mld zł.
Roczne przychody grupy Empik Media & Fashion (w tys. zł)
Jeszcze na początku września odnośnie Smyka były prezentowane ambitne plany rozwojowe. Była mowa o kontynuacji rozwoju sieci sklepów w Polsce, nowych sklepach w Niemczech, rozwoju sprzedaży z operacji wielokanałowych (sklepy tradycyjne oraz kanał internetowy) oraz dalszej poprawie rentowności operacji na Wschodzie, głównie w Rosji.
Proces zmian w strukturze grupy Empik trwa już od dłuższego czasu. Na początku października prezes Ewa Szmidt-Belcarz informowała, że Empik przestanie sprzedawać gadżety, a bardziej skupi się na książkach.
Sieć od dawna była krytykowana za to, że zamiast kojarzyć się z kulturą, coraz bardziej skupia się na sprzedawaniu rozmaitych gadżetów. "Gwoździem do trumny jest w pierwszej kolejności dział lifestyle, czyli wszystkie suszarki do sałaty i inne bambusowe klapki. Te wszystkie śmieci, które sprawiają, że klient wchodząc do Empiku najpierw sprawdza, czy nie pomylił sklepów" - napisał na swoim blogu pisarz i były pracownik sieci Łukasz Kotkowski, wywołując na początku roku burzę w internecie.
Prezes Empiku w wywiadzie dla "Rzeczpospolitej" przyznała, że choć dział lifestyle odpowiadał w zeszłym roku za około 6 proc. sprzedaży, to rzeczywiście duża ekspozycja produktów zwracała uwagę klientów i budziła mieszane odczucia. - Dlatego podjęliśmy decyzję o wygaszeniu tej kategorii - powiedziała. Sieć nie zamawia już nowych produktów, a ozdoby i artykuły do dekoracji wnętrz mają się pojawiać w sklepach sieci tylko w okolicach Bożego Narodzenia i Wielkanocy.
Grupa Empik Media & Fashion jest dystrybutorem produktów z kategorii media, rozrywka, lifestyle, artykuły dziecięce, odzież, obuwie, kosmetyki oraz kursy językowe. Grupę tworzą spółki o profilu operacyjno-handlowym oraz Empik Media & Fashion jako spółka holdingowa.