Enter Air, największa polska linia czarterowa, podpisała z Boeingiem umowę na dostawę kolejnych czterech samolotów najnowszej generacji Boeing 737-8 MAX. Dwa z nich będą dostarczone zamiast wcześniej zamawianego starszego modelu Boeinga. Łącznie przewoźnik ma więc zamówienie na sześć samolotów Boeing 737-8 MAX. Mają być tańsze i o 40 procent cichsze.
Pierwotnie Enter Air planowała przyjęcie nowych samolotów w listopadzie 2017 r. i kwietniu 2018 r. Po zawarciu nowej umowy te terminy się przesuną. "Pierwsze dwa samoloty B737-8 MAX przyjdą do floty Enter Air w listopadzie i grudniu 2018 roku" - pisze spółka w komunikacie. "W ocenie zarządu spółki, przyjęcie nowego typu samolotu do użytkowania w pierwszym roku ich produkcji obarczone jest zbyt dużym ryzykiem i może być bardzo kosztowne ze względu na brak zaplecza technicznego, w tym brak rynku części zamiennych, narzędzi oraz certyfikowanego personelu do obsługi silników takich samolotów".
Zmiana zamówienia nie wiąże się z dodatkowymi obciążeniami z tytułu przedpłat. Dotychczas wpłacone zaliczki na zakup dwóch samolotów B737-800 zostaną wliczone na poczet przedpłat z tytułu zakupu dwóch samolotów B737-8 MAX, przy czym harmonogram przedpłat zostanie dopasowany do nowego harmonogramu dostaw samolotów.
- Zamawiamy kolejne cztery najnowocześniejsze Boeingi 737-8 MAX. Samoloty tego typu mają większy zasięg oraz lepsze osiągi operacyjne, są tańsze w eksploatacji niż maszyny wykorzystywane przez nas obecnie. Co bardzo istotne, producent prognozuje iż będą nawet o 40 proc. cichsze od samolotów poprzedniej generacji - skomentował dyrektor generalny Grzegorz Polaniecki, cytowany w komunikacie. - Wszystko to sprawia, że dzięki wprowadzeniu do floty nowego modelu spodziewamy się wymiernych oszczędności i zwiększenia możliwości przewozowych Enter Air.
- Nie wykluczamy zamówienia kolejnych Boeingów 737-8 MAX, a także rozważamy wykorzystanie innych wariantów 737 MAX, jeśli warunki dostaw nadal będą bardzo atrakcyjne, a rynek będzie się rozwijał - dodał Polaniecki.
Zawarcie aneksu nie ma negatywnego wpływu na zapewnienie możliwości finansowania nowych samolotów. Aneks ma ścisły związek z realizacją celów emisyjnych polegających na nabyciu od producenta nowych samolotów Boeing, opisanych w prospekcie emisyjnym.
Pierwotna umowa z Boeingiem obejmowała dostawę dwóch B737-800, dwóch B737-8 MAX oraz opcję na kolejne dwa B737-8 MAX. Przedpłaty na nowe samoloty są finansowane m.in. ze środków pozyskanych z oferty publicznej Enter Air z końca 2015 r.
Enter Air jest największą czarterową linią lotniczą działającą w Polsce i jednocześnie największym prywatnym przewoźnikiem lotniczym w naszym kraju. Grupa realizuje połączenia dla czołowych polskich i zagranicznych biur podróży latając w ponad 30 krajach. Flota Enter Air składa się z 18 samolotów Boeing 737. Spółka jest notowana na GPW od grudnia 2015 r. W 2015 r. miała 757 mln zł przychodów.