"Pierwszy kwartał to tradycyjnie spokojniejszy czas w naszej branży, w którym przygotowujemy się do sezonu letniego. Przeprowadziliśmy niezbędne przeglądy samolotów, a dodatkowo uruchomiliśmy własną firmę zajmującą się obsługą techniczną, dzięki czemu znaczną część prac przy samolotach będziemy w kolejnych kwartałach robić we własnym zakresie, pozostawiając marżę w grupie. Marża uzyskiwana w sezonie zimowym, ze względu na ponoszone koszty przeglądów i przygotowania floty do wysokiego sezonu jest naturalnie niższa niż w kolejnych kwartałach" - powiedział Polaniecki, cytowany w komunikacie.
"Dynamiczny wzrost przewozów będzie w pełni widoczny w wynikach Enter Air po zakończeniu sezonu letniego i tak jak w III kwartale roku 2017, spółka powinna odrobić cały wynik z nawiązką" - dodał członek zarządu.
Enter Air odnotował 4,04 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2018 r. wobec 17,23 mln zł zysku rok wcześniej. Strata operacyjna wyniosła 1,85 mln zł wobec 12,43 mln zł zysku rok wcześniej. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 126,49 mln zł w I kw. 2018 r. wobec 102,68 mln zł rok wcześniej.
"Niekorzystnie na wynik w analizowanym okresie wpłynął wzrost kosztów przeglądów technicznych samolotów, wynikający wprost ze zwiększenia floty oraz faktu, że większość przeglądów została skumulowana w pierwszym kwartale, tak aby samoloty były w tym roku gotowe do latania wcześniej niż rok temu, ze względu na większe zapotrzebowanie rynku i wcześniejsze rozpoczęcie wysokiego sezonu" - wyjaśniono w materiale.
Przed rokiem pozytywnie na wynik I kw. 2017 r. wpływała transakcja wykupu samolotu z leasingu operacyjnego, która jest w tym roku przesunięta na kolejny kwartał. Niekorzystnie na wynik wpłynęły też różnice kursowe, dodano.
"W ostatnich miesiącach obserwujemy wzrost cen paliwa lotniczego, jednak ze względu na rozliczenie realnego kosztu paliwa z klientami nie będzie to miało wpływu na nasze wyniki. Pod koniec roku zaczniemy latać na pierwszych MAX-ach, co otworzy nam nowe możliwości i umożliwi wejście na kolejne rynki" - wskazał też Polaniecki.
Istotny krokiem w rozwoju działalności Enter Air było rozpoczęcie w I kwartale 2018 r. działalności firmy Enter Air Services, która będzie się zajmowała obsługą techniczną i serwisowaniem samolotów przewoźnika. Własna firma w ramach grupy pozwoli uniezależnić się od usług zewnętrznych podmiotów i przyniesie istotne oszczędności, przypomniano także.
Flota przewoźnika to aktualnie 18 Boeingów 737-800. Dwa ostatnie samoloty zostały sprowadzone przed rozpoczęciem sezonu letniego. Dodatkowo od innych przewoźników zostały wyleasingowane dwa Airbusy A320 iw szczycie sezonu wakacyjnego połączenia będą realizowane przez 20 samolotów. Enter Air planuje dalsze rozszerzenie floty, do której pod koniec 2018 r. dołącza dwa samoloty Boeing 737-8 MAX. Przewoźnik ma zamówionych łącznie sześć takich maszyn, podsumowano.
Enter Air jest największą czarterową linią lotniczą działającą w Polsce i jednocześnie największym prywatnym przewoźnikiem lotniczym w naszym kraju. Grupa realizuje połączenia dla czołowych polskich i zagranicznych biur podróży latając w ponad 30 krajach. Spółka jest notowana na GPW od 2015 r.