"Nowa ustawa istotnie zmienia zakres uprawnień i zadań Biur Informacji Gospodarczej, tzw. BIG-ów. BIG-i stają się teraz kompleksowym źródłem informacji. Będą udostępniać dane dotyczące nie tylko niepłaconych lub terminowo regulowanych zobowiązań, ale również dane ze zbiorów PESEL, CEIDG, KRS, REGON, a także nowopowstających rejestrów np. Rejestru Należności Publiczno-Prawnych czy Krajowego Rejestru Zadłużonych. Wchodzące w życie zmiany umożliwiają również pobranie raportu na temat przedsiębiorcy ze wszystkich BIG-ów za pomocą jednego wniosku" - czytamy w komunikacie.
Spółka przeprowadziła badanie wśród konsumentów i przedsiębiorców, dotyczące odbioru wśród zainteresowanych wchodzących właśnie w życie zmian. W badaniu wzięło udział ponad 777 osób, w tym 150 prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą i 126 wywodzących się z innych przedsiębiorstw.
"Przedsiębiorcy biorący udział w badaniu pozytywnie odnieśli się do wprowadzonych zmian. Dotyczy to zarówno jednoosobowych działalności gospodarczych, jak i większych podmiotów. Różnice w uzyskanych odpowiedziach występowały w obu badanych grupach, jednak uzyskane wyniki są zbliżone i we wszystkich badanych kwestiach odpowiedzi 'Zdecydowanie się zgadzam' oraz 'Raczej się zgadzam' oscylowały między 58% a 72% wskazań" - czytamy w komunikacie.
Na pytanie dotyczące korzystania z usług biura informacji gospodarczej, większość z respondentów odpowiedziała twierdząco. W przypadku większych podmiotów odsetek ten sięgnął 80% badanych, a w przypadku jednoosobowych działalności gospodarczych (JDG) był nieco niższy - wynosił 63%, podano także.
"W badaniu sprawdziliśmy również nastawienie do tych danych oraz ich wykorzystanie w życiu codziennym lub prowadzeniu biznesu. Miesiąc od wejścia w życie nowych przepisów, obserwujemy wzrost zainteresowania przedsiębiorców dostępem do bazy BIG. Odnotowujemy zwiększony ruch na infolinii oraz wyraźny wzrost ilości zapytań kierowanych mailem na adresy kontaktowe spółki" - powiedziała prezes Edyta Szymczak, cytowana w komunikacie.
Dodała, że wyniki raportu są z punktu widzenia branży bardzo pozytywne i budujące.
"Jak widzimy, świadomość polskich przedsiębiorców, co do słuszności korzystania z takich instytucji jak BIG-i, jest duża. To o tyle ważne, że skala korzyści i szans płynących z nowelizacji przepisów dla wierzycieli, konsumentów i firm - w tym również osób i podmiotów zadłużonych - w dużej mierze będzie zależeć od stopnia wykorzystywania biur informacji gospodarczej w praktyce" - podsumowała prezes.
ERIF Biuro Informacji Gospodarczej S.A. to jedno z pięciu działających w Polsce biur informacji gospodarczej. Jego baza danych jest cyklicznie w odstępach kwartalnych weryfikowana przez biegłego rewidenta już od końca 2011 roku.