Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Eurocash poprawił wyniki mimo trudnej sytuacji w branży

0
Podziel się:

W samym czwartym kwartale spółka uruchomiła 10 lokalizacji Cash&Carry.

Eurocash poprawił wyniki mimo trudnej sytuacji w branży
(Fotolia)

Twórca takich marek sklepów, jak Delikatesy Centrum, Lewiatan czy Eurosklep zarobił w 2015 roku 212,37 mln złotych, w porównaniu z 180,54 mln złotych zysku rok wcześniej. Według dyrektora finansowego Eurocash, utrzymująca się presja cenowa i niesłabnąca konkurencja, w szczególności ze strony dyskontów, sprawia, że sytuacja w tzw. handlu tradycyjnym jest wciąż bardzo wymagająca.

Eurocash odnotowało 97 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w czwartym kwartale 2015 roku wobec 72,35 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka w raporcie. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 5 044,17 mln zł w czwartym kwartale wobec 4 445,84 mln zł rok wcześniej.

W całym 2015 roku spółka miała 212,37 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w porównaniu z 180,54 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 20 318,21 mln zł w porównaniu z 16 963,85 mln zł rok wcześniej.

- Warunki makroekonomiczne dla rynku FMCG pod koniec 2015 roku były korzystniejsze niż we wcześniejszych kwartałach, gdyż doszło do odwrócenia trendu deflacyjnego. W ostatnim kwartale ubiegłego roku mieliśmy inflację cen żywności i napojów bezalkoholowych na poziomie 0,1 proc. rok do roku, aczkolwiek ten niewielki wzrost wynikał głównie z niskiej bazy porównawczej. W całym 2015 roku ceny spadły średnio o 1,7 proc. Z uwagi na utrzymującą się presję cenową i niesłabnącą konkurencję, w szczególności ze strony dyskontów, sytuacja w tzw. handlu tradycyjnym jest wciąż bardzo wymagająca - skomentował dyrektor finansowy Jacek Owczarek, cytowany w komunikacie.

- W tych warunkach Grupa Eurocash umocniła pozycję rynkową i zanotowała wyraźny wzrost sprzedaży: o ponad 13 proc. w czwartym kwartale i o blisko 20 proc. w całym 2015 roku. Złożyły się na to głównie przejęcia dokonane w 2014 roku. W minionym roku przyspieszyliśmy natomiast ekspansję organiczną w formacie Cash&Carry. To był dla nas rekordowy rok pod względem liczby otwarć nowych hurtowni - w samym czwartym kwartale uruchomiliśmy 10 lokalizacji Cash&Carry, a w całym 2015 roku otworzyliśmy 19 placówek w tym formacie - kontynuował Owczarek.

Zysk przed opodatkowanie z wyłączeniem kosztów amortyzacji (EBITDA)
grupy Eurocash za ostatni kwartał 2015 rok wyniosła natomiast blisko 185 mln zł, o 17 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2014 roku. Mimo mniej korzystnego miksu sprzedażowego, tj. wzrostu udziału papierosów i wyrobów tytoniowych (po przejęciu części biznesu Kolportera), których sprzedaż charakteryzuje się niższą rentownością, w czwartym kwartale ubiegłego roku marża EBITDA wzrosła do 3,66 proc. wobec 3,54 proc. rok wcześniej. W całym 2015 roku skonsolidowana EBITDA wyniosła niemal 476 mln zł, co oznacza wzrost o 15 proc. rok do roku.

Czwarty kwartał 2015 roku był kolejnym z rzędu, w którym Grupa Eurocash zanotowała znaczące dodatnie przepływy z działalności operacyjnej - wyniosły 147 mln zł (wobec 51 mln zł w czwartym kwartale 2014 roku), a w całym ubiegłym roku aż 978 mln zł (246 mln zł rok wcześniej), podano również.

Grupa Eurocash to największa polska grupa zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych, chemii gospodarczej, alkoholu i wyrobów tytoniowych (FMCG). W ramach prowadzonych przez Grupę Eurocash sieci franczyzowych i partnerskich skupionych jest około 13 tysięcy niezależnych sklepów detalicznych. Spółka jest notowana na GPW od 2005 roku.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(0)