Fortum zdecyduje o konkretnych posunięciach w Polsce po dokonaniu zmian organizacyjnych wewnątrz grupy, wynikających z nowej strategii, poinformowała Izabela van den Bossche, wicedyrektor komunikacji korporacyjnej grupy odpowiedzialna za region. Firma bierze pod uwagę dalsze zaangażowanie m.in. w ciepłownictwo i energetykę wiatrową i chce wejść na rynek sprzedaży energii elektrycznej.
Fortum opublikowało wczoraj aktualizację strategii, której filarami są zwiększanie wydajności posiadanych aktywów oraz proaktywność w transformacji branży energetycznej, tworzenie zrównoważonych rozwiązań dla rozwijających się miast i terenów miejskich, zwiększanie inwestycji w energetykę solarną i wiatrową oraz rozwój nowych przedsięwzięć w obszarze energetyki.
"Te wszystkie obszary dotyczą wszystkich krajów. W zależności od tego, jak będzie Fortum zorganizowane, to może będzie większy nacisk i priorytety będą poprzykładane do poszczególnych rynków. Polska jest w ramach dywizji Heat and Electricity Sales and Solutions. Wszystko, co się dzieje w Polsce jest porównywane i są wykorzystywane synergie z resztą Fortum" - powiedziała van den Bossche podczas konferencji prasowej.
Podkreśliła, że nowa organizacja grupy kapitałowej Fortum dopiero jest tworzona, więc w tej chwili z aktualizacji strategii dla polskich aktywów nie wynikają żadne szczegółowe wnioski. W całej grupie koszty mają zostać zredukowane o 100 mln euro do 2017 r., jednak dziś nie wiadomo, w jakim stopniu dotyczyć to będzie Polski.
Wśród celów Fortum zawartych w strategii znalazł się też udział w konsolidacji rynku. Spółka dysponuje ok. 8 mld euro gotówki i od dłuższego czasu zaangażowana jest w rozmowy z różnymi podmiotami. Van den Bossche nie potwierdziła jednak zainteresowania firmy aktywami EDF w Polsce.
"Nie odpowiemy w żaden sposób, dopóki nie złożymy oficjalnie oferty. Przyglądamy się różnym możliwościom" - powiedziała.
Fortum bierze m.in. pod uwagę akwizycje projektów wiatrowych w kilku krajach, w tym także w Polsce.
"Jeśli chodzi o energetykę wiatrową, to patrzymy na różne rynki i Polska jest jednym z nich. W tej chwili analizujemy różne możliwości i zastanawiamy się, czy rozmawiać z potencjalnymi sprzedającymi projekty" - wskazała dyrektor.
Dodała, że inwestycje w energetykę słoneczną są mało prawdopodobne ze względu na poziom nasłonecznienia w Polsce w porównaniu choćby z Indiami, gdzie Fortum zamierza rozwijać ten obszar.
Fortum jest natomiast zainteresowane wejściem na rynek sprzedaży energii elektrycznej w Polsce. Obecnie trwa ogłoszone przez firmę wezwanie na wszystkie akcje Grupy Duon.
"Jeśteśmy zdecydowani wejść na ten rynek, ale czy będziemy walczyć o tę konkretną firmę - trudno mi powiedzieć" - powiedziała Van den Bossche, odnosząc się do możliwości ogłoszenia kontrwezwania przez innego inwestora.
Fortum specjalizuje się w produkcji energii elektrycznej oraz ciepła w sposób efektywny i wolny od emisji dwutlenku węgla. Oferuje również szeroki wachlarz specjalistycznych usług z obszaru energetyki klientom indywidualnym, instytucjom oraz producentom energii. Jest obecne głównie w krajach nordyckich, bałtyckich oraz Rosji i Polsce. W 2014 roku łączne przychody Fortum (wyłączając sprzedane aktywa w obszarze dystrybucji energii elektrycznej) osiągnęły poziom 4,1 mld euro.