Trzy projekty Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) o łącznej wartości ponad 4,8 mld zł otrzymają 2,42 mld zł dofinansowania z Programu Infrastruktura i Środowisko (POIŚ), poinformował p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) Przemysław Gorgol. Obejmują one ok. 120 km tras w ciągu autostrady A1 (odcinek Pyrzowice - Częstochowa) oraz dróg ekspresowych S7 (obwodnica Radomia) i S8 (odcinek Wyszków - granica woj. mazowieckiego/podlaskiego).
"Po podpisaniu umów dla tych trzech projektów będzie to już 21 zawartych umów dla projektów, które są już w realizacji. Alokujemy [tym samym] 27% środków dostępnych dla GDDKiA w tej perspektywie finansowej" - powiedział Gorgol podczas uroczystości podpisania umów.
Dofinansowanie dla inwestycji przyznawane jest w ramach działania 3.1 POIŚ Rozwój drogowej i lotniczej sieci TEN-T.
Dofinansowane projekty to:
- budowa autostrady A1 na odcinku Pyrzowice - Częstochowa (wartość całkowita: 2 608 mln zł, dofinansowanie UE: 1 355 mln zł)
- budowa drogi ekspresowej S7 Radom (Jedlińsk) - Jędrzejów, odcinek obwodnica Radomia (wartość całkowita: 899 mln zł, dofinansowanie UE: 402 mln zł)
- budowa drogi ekspresowej S-8 Wyszków - Białystok, odcinek Wyszków - granica woj. mazowieckiego/podlaskiego (wartość całkowita: 1 334 mln zł, dofinansowanie UE: 663 mln zł).
"Na A1, kluczowej dla Polski arterii, pozostanie [do realizacji] tylko odcinek między Częstochową a Piotrkowem Trybunalskim. Tu chcielibyśmy zastosować drogową spółkę specjalnego przeznaczenia" - powiedział obecny podczas podpisania umów wiceminister budownictwa i infrastruktury Jerzy Szmit.
Wyjaśnił, że realizacja inwestycji przez spółkę pozwoli na korzystanie z finansowania pozyskanego na rynku, bez uruchamiania środków budżetowych. Przypomniał, że taką formę realizacji inwestycji przewiduje ustawa, choć nie była ona do tej pory wykorzystywana. Zaciągnięte kredyty zostaną spłacone przez pobierane opłaty, a spółka będzie pod całkowitą kontrolą państwa, podkreślił.
Obecnie dofinansowanie z POIŚ otrzymał prawie 58-kilometrowy fragment autostrady A1, który zaczyna się w zachodniej części gminy Rędziny, biegnie obrzeżami Częstochowy i kończy w gminie Ożarowice. GDDKiA podzieliła inwestycję, na etapie planowania i realizacji, na cztery zadania:
- odcinek F w. "Rząsawa" (z węzłem) - w. "Blachownia" (z węzłem),
- odcinek G w. "Blachownia" (bez węzła) - w. "Zawodzie" (z węzłem),
- odcinek H w. "Zawodzie" (bez węzła) - w. "Woźniki" (z węzłem),
- odcinek I w. "Woźniki" (bez węzła) - w. "Pyrzowice" (bez węzła).
Z kolei budowa prawie 25-kilometrowej obwodnicy Radomia, o parametrach drogi ekspresowej, to kolejny fragment trasy S7. Obwodnica miasta usytuowana jest w województwie mazowieckim i przebiega przez powiat radomski i szydłowiecki, omijając Radom po jego zachodniej stronie. Prace drogowe obejmą m.in. budowę 4 węzłów drogowych: "Radom Północ", "Radom Zachód", "Wolanów", "Radom Południe".
Trzeci dofinansowany projekt to budowa drogi ekspresowej S-8 Wyszków - Białystok, odcinek Wyszków - granica woj. mazowieckiego/ podlaskiego. Inwestycja obejmuje rozbudowę drogi krajowej nr 8 i dostosowanie jej do parametrów drogi ekspresowej - S8. To ok. 38,5-kilometrowa trasa.