Koncern farmaceutyczny jako pierwszy w Polsce wprowadza System Sprzedaży Bezpośredniej dla całego portfela swoich leków, dostępnych na rynku aptecznym.
W Systemie Sprzedaży Bezpośredniej, AstraZeneca staje się kontrahentem dla aptek, chcących zakupić produkty koncernu. Sprzedaż odbywać się będzie za pośrednictwem jednego z trzech giełdowych dystrybutorów, świadczących usługi agencyjne na rzecz spółki.
O tym, który z wybranych przez AstraZeneca dystrybutorów będzie odpowiedzialny za zaopatrzenie, zadecyduje ostatecznie sama apteka lub punkt apteczny. Sprzedaż w imieniu i na rzecz AstraZeneca będzie prowadzona także przez sprzedające na rynek apteczny spółki zależne lub stowarzyszone wybranych partnerów.
Giełdowi dystrybutorzy współpracujący z AstraZeneca w Systemie Sprzedaży Bezpośredniej zostali wyłonieni przez firmę w drodze postępowania przetargowego zakończonego w IV kwartale 2008 roku.
W ramach agencyjnego modelu usług, dystrybutorom powierzona została rola agentów uprawionych do świadczenia czynności związanych ze sprzedażą produktów w imieniu i na rzecz AstraZeneca. Do zadań wybranych partnerów należeć będzie również świadczenie innych operacji logistycznych związanych z obrotem produktem leczniczym np. magazynowanie, czy transport leków.
W związku z wdrożeniem nowego modelu biznesowego, obok istniejącej na polskim rynku AstraZeneca Pharma Poland Sp. z o.o., odpowiadającej w dalszym ciągu za świadczenie usług marketingowych, w 2007 r. powstała nowa spółka należąca do grupy AstraZeneca - AstraZeneca Polska Sp. z o.o.
Będzie ona podmiotem odpowiedzialnym za sprzedaż leków w ramach Systemu Sprzedaży Bezpośredniej. AstraZeneca Polska Sp. z o.o. posiada zezwolenie na prowadzenie hurtowni farmaceutycznej, co zgodnie z Prawem farmaceutycznym, daje jej prawo do obrotu produktami leczniczymi w Polsce.
W ramach Systemu Sprzedaży Bezpośredniej każda apteka ogólnodostępna lub punkt apteczny będą miały prawo do zakupu leków AstraZeneca.
- _ Mechanizm funkcjonowania nowego rozwiązania jest prosty i w praktyce będzie wyglądał następująco: w celu złożenia zamówienia apteka będzie musiała skontaktować się z lokalnym biurem handlowym jednego z trzech dystrybutorów. Schemat składania zamówień, reklamacji i zwrotów oraz większości procesów związanych ze sprzedażą pozostanie bez zmian _ - wyjaśnia Ewa Strzelczyk, koordynator projektu w AstraZeneca Pharma Poland.
Przed dokonaniem zakupu, apteka musi znaleźć się w Bazie Klientów AstraZeneca. Wprowadzenie apteki lub punktu aptecznego na listę klientów jest działaniem jednorazowym.
Kluczowym założeniem Systemu Sprzedaży Bezpośredniej jest zapewnienie pacjentom zwiększonej dostępności leków AstraZeneca.