Gorenje zamierza zwiększyć przychody ogółem o 4,6%, a w segmencie artykułów dla domu (home segment) o 5,2% w roku 2016 - pierwszym w nowym okresie strategicznym 2016-2020, podała spółka.
"[W 2016 r.] EBITDA będzie wyższa o 13,8%. Planujemy 7,6 mln euro zysku netto" - czytamy także w komunikacie.
Skonsolidowane przychody są planowane na 1 201 mln euro wobec 1 148 mln euro w 2015 r. (w ujęciu porównywalnym, czyli z wyłączeniem segmentu ekologii, znajdującego się w procesie dezinwestycji), EBITDA 84,9 mln euro wobec 74,6 mln euro, marża EBITDA 7,1% wobec 6,5%, EBIT 37,6 mln euro wobec 30,3 mln euro, marża EBIT 3,1% wobec 2,6%, zysk przed opodatkowaniem 11,2 mln euro, zysk netto 7,6 mln euro.
Struktura przychodów jest zakładana następująco: 1 104,3 mln euro (92%) przypada na "home segment", 96,7% mln euro (8%) na "portfolio investments".
Przychody całej grupy Gorenje w 2015 r. są wstępnie szacowane na 1 217 mln euro, co oznacza 0,6% mniej niż plan. Przychody w segmencie artykułów dla domu wyniosły wstępnie 1 050 mln euro co oznacza przekroczenie zakładanej kwoty o 0,6%.
EBITDA grupy w ub.r. jest szacowana na 78-80 mln euro. Wskaźnik dług netto do EBITDA ukształtował się na koniec 2015 r. na poziomie 4,2-4,3x.
"Zysk netto za 2015 r. będzie zgodny z szacunkami z listopada. Będzie istotnie zależał od negatywnych różnic kursowych walut. Szacujemy, że osiągną one 12,6 mln euro, 6 mln euro więcej niż zakładane" - czytamy także.
W raporcie za I-III kw. 2015 r., opublikowanym na początku listopada, spółka podała, że plan na 2015 r. w zakresie zysku netto wynosi 6,1 mln euro.
Spółka ogłosi raport roczny 11 marca.
Grupa Gorenje jest czołowym europejskim producentem sprzętu AGD. Ok. 92% jej przychodów generowanych jest w Europie. Głównymi rynkami są Niemcy, Rosja, kraje Beneluksu, Ukraina, Skandynawia, Czechy, Słowenia i Europa Południowo- Wschodnia. Akcje Gorenje notowane są na głównym rynku giełd w Warszawie i w Lublanie.