Producent sprzętu AGD Gorenje planuje pod koniec grudnia 2013 roku debiut na GPW. Z oferty emisji do 10.440.835 akcji chce pozyskać 44,3 mln euro, które trafią głównie na spłatę zadłużenia - poinformowała spółka. Cena jednej akcji w ofercie została ustalona na 4,31 euro.
_ - Podwyższenie kapitału, które następuje po tym, jak z sukcesem zawarliśmy partnerstwo z firmą Panasonic, jest bardzo istotnym krokiem w strategii rozwoju Gorenje. Pozyskane środki zostaną wykorzystane do dalszej poprawy sytuacji finansowej Grupy oraz do sfinansowania strategicznych projektów, na których opiera się dalszy rozwój Grupy _ - powiedział, cytowany w komunikacie, Franjo Bobinac, prezes spółki.
Gorenje podało, że około 2/3 pozyskanych środków netto trafi na spłatę istniejącego zadłużenia, a reszta na projekty, związane z realizacją zaktualizowanej strategii.
Oferta publiczna będzie realizowana w Słowenii i w Polsce. Obecnie akcje Gorenje notowane są na głównym rynku Giełdy Papierów Wartościowych w Ljubljanie.
Spółka podała, że oferta zostanie przeprowadzona w dwóch turach. W pierwszej akcje zostaną zaoferowane dotychczasowym akcjonariuszom Gorenje. Akcje, które nie zostaną subskrybowane i opłacone w pierwszej turze, zostaną zaoferowane w drugiej - pracownikom spółki, a następnie nowym inwestorom.
Oferta składać się będzie z oferty publicznej skierowanej do inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych w Polsce oraz do zaproszonych inwestorów w Słowenii. Globalnym koordynatorem oferty oraz współprowadzącym książkę popytu jest DM ZB WBK.
Grupa Gorenje jest producentem sprzętu AGD i sprzedaje swoje produkty w ok. 90 krajach. Portfolio dużego sprzętu AGD pod markami Gorenje, Atag, Asko, Pelgrim, Mora, Upo, Etna i K"rting uzupełnia oferta małego AGD oraz innych produktów wykorzystywanych w domu, takich jak pompy ciepła, urządzenia grzewcze i meble kuchenne.
Działalność Grupy obejmuje również usługi w zakresie zagospodarowania odpadów niebezpiecznych, wytwarzania narzędzi i usługi inżynieryjne.
92 proc. przychodów grupy generowanych jest w Europie. Głównymi rynkami są: Niemcy, Rosja, kraje Beneluksu, Ukraina, Skandynawia, Czechy, Słowenia i Europa Południowo-Wschodnia.
Spółka podała, że planuje wzmocnić swoją obecność na rynkach poza Europą, o wyższej dynamice wzrostu, w tym głównie w Australii, USA, na rynkach azjatyckich, w tym w Indiach, w Turcji oraz Brazylii.
Skonsolidowane przychody w 2012 roku wyniosły 1,26 mld euro, czyli spadły 9 proc. rdr. W I połowie 2013 roku przychody wyniosły 590,1 mln euro, co oznaczało spadek o 3 proc. rdr. Strata netto w I połowie 2013 roku wynosiła 7,8 mln euro.
Zgodnie z prognozą w 2013 roku przychody wynieść mają 1,27 mld euro. Strata netto wynieść ma 8,8 mln euro, a planowany zysk z działalności kontynuowanej 2,4 mln euro.
Strategia grupy Gorenje zakłada kilka scenariuszy, a głównym celem jest redukcja wskaźnika zadłużenia długu netto do EBITDA do poziomu nieprzekraczającego 3,0, co spodziewane jest w 2015 roku.
Grupa planuje także zwiększyć wartości sprzedaży poza Europę z 40 mln euro w I połowie 2013 roku do blisko 170 mln euro w 2018 roku.
Obecnie największym akcjonariuszem spółki jest posiadający 19 proc. akcji Kapitalska Druzba, d.d. - podmiot kontrolowany przez Republikę Słowenii, zarządzający największym słoweńskim funduszem emerytalnym.
W wyniku pierwszego podwyższenia kapitału drugim co do wielkości akcjonariuszem został Panasonic Corporation, który ma 12,73 proc. akcji. Kolejnym istotnym akcjonariuszem, z 10,3-proc. udziałem jest International Finance Corporation (należący do Grupy Banku Światowego).