Właściciel sieci sklepów Empik, mimo sprzedaży sięgającej 1,3 mld zł, po pierwszym półroczu miał 59 mln zł straty. Problemy finansowe spółki ciągną się od 2013 roku. Zarząd chce to zmienić m.in. poprzez rozwój sieci sklepów Smyk i kontynuację zmian w sklepach Empik.
"Najważniejszym czynnikiem wpływającym na wzrost straty netto grupy w pirwszej połowie 2015 roku były wyższe koszty finansowe (głównie odsetki i opłaty związane z pozyskaniem finansowania) w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego, co jest rezultatem zakończonego w czwartym kwartale 2014 procesu renegocjacji zadłużenia" - czytamy w komunikacie.
Grupa Empik Media & Fashion (EMF) kontynuuje więc fatalną passę. To już 10 kwartał z rzędu, gdy firma nie jest w stanie wypracować zysku. Tylko w okresie od kwietnia do czerwca koszty działalności przekraczały przychody ze sprzedaży o 17 mln zł.
Kwartalne wyniki Empik Media & Fashion (w tys. zł)
Mimo strat, sytuacja finansowa grupy ulega pewnej poprawie. W ciągu roku przychody wzrosły o 10 proc., marża brutto o 9 proc., a zysk EBITDA o 40 proc.
Empik Media & Fashion dostrzega potrzebę zmian i zapowiada nową strategię. Planuje m.in. dalszy rozwój sieci sklepów Smyk i kontynuację zmian w sklepach Empik.
Smyk jest obecnie największym segmentem w grupie i generuje 43 proc. przychodów. W planach jest kontynuacja rozwoju sieci sklepów w Polsce, dalsze otwarcia sklepów w Niemczech, rozwój sprzedaży z operacji wielokanałowych (sklepy tradycyjne oraz kanał internetowy) oraz dalsza poprawa rentowności operacji na Wschodzie, głównie w Rosji.
W sieci sklepów Empik kontynuowane są zmiany strategiczne, m.in. dalszy rozwój w kategorii książka. "Celem operacyjnym spółki Empik jest także poprawa wizerunku sklepów poprzez poprawę dostępności produktów, wzbogacenie oferty handlowej, poprawę jakości obsługi klienta oraz ulepszenie nawigacji w obrębie sklepów (jeszcze lepszy komfort klientów w poruszaniu się po sklepach i znajdowaniu interesujących ich produktów)" - czytamy w komunikacie.
W segmencie publishing planowana jest realizacja nowej strategii wydawniczej, która zakłada m.in. optymalizację struktury wydawanych tytułów, polegającą na lepszej selekcji wydawanych tytułów oraz lepszym dostosowaniu wielkości nakładu do potencjału rynku, dalszym rozwoju literatury dziecięcej oraz poszerzaniu oferty gier planszowych wydawanych przez segment.
"Strategia dla segmentu e-commerce na rok 2015 zakłada w głównej mierze integrację i dalsze wsparcie rozwoju operacji wielokanałowych sklepów Empik oraz grupy Smyk. Planowany jest dynamiczny rozwój nowych kategorii, kontynuacja rozszerzania i wzbogacania oferty (m.in. poprzez nawiązywanie współpracy z nowymi dostawcami)" - czytamy dalej.
Wdrażane będą także nowe rozwiązania informatyczne, co pozwoli m.in. na skrócenie czasu dostawy do klienta.
Zmiany w grupie są konieczne. Widać to po zachowaniu inwestorów, którzy na przestrzeni ostatnich lat odwrócili się od EMF. Od końca 2012 roku, kiedy zarząd ostatni raz zaraportował zysk, wartość spółki spadła o 73 proc. W tej chwili można ją szacować na 464 mln zł. Jedna akcja jest warta około 4,4 zł.
Notowania akcji EMF na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy src="http://www.money.pl/u/money_chart/graphchart_ns.php?ds=1409561361&de=1441058400&sdx=1&i=&ty=1&ug=1&s%5B0%5D=EMF&colors%5B0%5D=%230082ff&fg=1&st=1&fr=1&w=605&h=284&cm=0&lp=1&rl=1"/>
Na koniec pierwszej połowy 2015 łączna powierzchnia handlowo-usługowa grupy EMF wynosiła 317 163 metrów kwadratowych i liczyła 563 placówki. W drugim kwartale zostały otwarte 4 sklepy i zamknięte 4 sklepy.
Grupa Empik Media & Fashion jest dystrybutorem produktów z kategorii media, rozrywka, lifestyle, artykuły dziecięce, odzież, obuwie, kosmetyki oraz kursy językowe. Grupę tworzą spółki o profilu operacyjno-handlowym oraz Empik Media & Fashion jako spółka holdingowa.