Blisko 80% Polaków nigdy nie słyszało słowa "franczyza" albo nie wie, co ono oznacza, wynika z badania "Przedsiębiorczość Polaków" przeprowadzonego przez TNS na zlecenie Grupy Muszkieterów. Jednocześnie, w porównaniu z reprezentantami pozostałych grup wiekowych, osoby między 25. a 34. rokiem życia są znacznie bardziej skłonne założyć własną działalność gospodarczą. Gdyby nadarzyła się odpowiednia okazja, na rozpoczęcie własnego biznesu zdecydowałoby się 21% respondentów w tym przedziale wiekowym.
"Zdaniem Polaków, prowadzenie własnej działalności gospodarczej ma zarówno wiele zalet, jak i pewne minusy. Do zalet zaliczają oni m.in. samodzielność podejmowania decyzji (52% respondentów) oraz poczucie niezależności i wyższe zarobki (kolejno 44 i 43%). Natomiast najczęściej wymienianymi czynnikami, które zniechęcają Polaków do prowadzenia własnej firmy, są: skomplikowany system podatkowy (43%), konieczność walki z konkurencją (40%) oraz zbyt wysokie koszty pracy (37%)" - czytamy w komunikacie.
Głównym czynnikiem, przez który Polacy zrezygnowali z uruchomienia własnej działalności gospodarczej, był brak wystarczających środków finansowych (33% wskazań), podano również.
"Wyniki badania TNS wskazują, że dla ponad 1/3 respondentów handel jest nadal najatrakcyjniejszą branżą, jeśli chodzi o prowadzenie własnego biznesu. Nie dziwi mnie to. Bricomarché na przykład, działając na rynku produktów do domu i ogrodu, systematycznie zwiększa swoje obroty - o około 20% r/r. Przekłada się to w oczywisty sposób na zyski właścicieli sklepów" - powiedziała dyrektor ds. komunikacji i informacji Eliza Orepiuk-Szymura, cytowana w komunikacie.
Z badania TNS wynika, że blisko 80% Polaków nigdy nie słyszało słowa "franczyza" albo nie wie, co ono oznacza. Natomiast dane rynkowe pokazują, że zarówno liczba sieci, jak i placówek franczyzowych sukcesywnie rośnie, podano także.
"Franczyza w Polsce ma bardzo duży potencjał wzrostu. Prowadząc działalność w ramach franczyzy, łatwiej jest zmierzyć się z konkurencją, a właśnie tego, zgodnie z przeprowadzonym badaniem, obawia się aż 40% myślących o własnym biznesie. Biznes w ramach franczyzy to również znany szyld oraz potrzebne wsparcie, szczególnie w zakresie szkoleń oraz know-how. Reasumując, działanie w grupie pozwala szybciej dostosować się do zmian na rynku i oczekiwań klientów" - dodała Orepiuk-Szymura.
Działalność biznesowa Grupy Muszkieterów opiera się na zasadach franczyzy, jednak nie jest to zwykła struktura franczyzowa. Model bazuje na dwóch kluczowych zasadach: niezależności oraz współdecydowaniu o przyszłości organizacji. Każdy właściciel Intermarché i Bricomarché spełnia bowiem podwójną funkcję kierowniczą: jest niezależnym szefem zarządzanego przez siebie przedsiębiorstwa oraz pełni funkcję zarządczą w ramach grupy, podsumowano.
Badanie TNS "Przedsiębiorczość Polaków" zostało przeprowadzone na zlecenie Grupy Muszkieterów na grupie 927 respondentów w listopadzie 2016 roku.
Grupa Muszkieterów, największa sieć franczyzowa w kategorii supermarketów spożywczych i typu "dom i ogród" w Polsce, jest zrzeszeniem 298 niezależnych polskich przedsiębiorców zarządzających supermarketami spożywczymi Intermarché oraz supermarketami typu "dom i ogród" Bricomarché. Sieć handlowa Grupy Muszkieterów liczy obecnie 374 supermarkety Intermarché i Bricomarché. W centrali grupy w podpoznańskim Swadzimiu, w dwóch magazynach logistycznych oraz supermarketach zatrudnionych jest aktualnie 15 800 osób. Wyznaczaniem kierunków strategicznych obu sieci zajmuje się spółka ITM Polska. Muszkieterowie są obecni w 4 krajach Europy: Polsce, Francji, Belgii oraz Portugalii.