Grupa Żywiec oczekuje, że rynek piwa pozostanie w tym roku na podobnym poziomie w ujęciu ilościowym, natomiast pod względem wartości zmniejszy się, poinformował prezes Guillaume Duverdier.
"Spodziewamy się, że rynek piwa w 2016 roku pozostanie na podobnym poziomie w ujęciu ilościowym, natomiast w ujęciu wartościowym nieznacznie spadnie. Wszelkie nowe podatki pośrednie (np. podatek od sprzedaży w sieciach) wpłyną w sposób negatywny na ten trend. Koszty bezpośrednie powinny być zasadniczo zgodne z 2015 rokiem" - napisał Duverdier w liście do akcjonariuszy.
W jego ocenie, 2015 rok był trudny dla rynku piwa zarówno pod względem ilościowym, jak i wartościowym. Utrzymująca się intensywna konkurencja cenowa w połączeniu z dalszym wzrostem znaczenia nowoczesnego kanału sprzedaży, w tym przede wszystkim dyskontów, doprowadziła do spadku cen piwa.
"Te trendy rynkowe pozostają wyzwaniem dla rentowności całej branży. Aby zmierzyć się z tymi wyzwaniami, ulepszyliśmy naszą strategię handlową ukierunkowaną na wzmocnienie marek i odzyskanie konkurencyjności cenowej, obniżonej przez działania konkurencji w poprzednich latach.
"Pozytywny wpływ na nasze wyniki miał także dobry sezon letni oraz brak oferty konkurenta w jednej z sieci handlowych. Wszystkie te działania oraz sprzyjające okoliczności doprowadziły do zwiększenia wolumenu sprzedaży o blisko 1 mln hektolitrów w ciągu roku" - napisał prezes.
Grupa Żywiec oczekuje, że restrukturyzacja dokonana w ubiegłym roku przyniesie dalsze oszczędności w roku 2016 i obniży koszty do bardziej konkurencyjnego poziomu.
"W 2016 roku Grupa Kapitałowa Żywiec S.A. będzie kontynuować strategię budowania silnych marek, poprawy jakości obsługi klienta i dystrybucji oraz dalszej koncentracji na odpowiadaniu na potrzeby konsumentów" - czytamy dalej.
W ub. roku grupa przeprowadziła restrukturyzację organizacji, mając na celu znaczne obniżenie kosztów. W rezultacie, pomimo znacznego wzrostu sprzedaży, koszty nieznacznie się zmniejszyły o 3,5% w porównaniu z rokiem 2014.
Na początku br. grupa sfinalizowała transakcję sprzedaży 80% udziałów w Distribev - spółce zajmującej się sprzedażą i bezpośrednią dystrybucją do kanałów detalu tradycyjnego i gastronomii, partnerowi strategicznemu Grupie Orbico. Z końcem roku 2015 działalność operacyjną zakończyła spółka zależna Trans-Trade-Żywiec.
Grupy Żywiec w 2015 roku sprzedała 11,612 mln hektolitrów piwa - o 9,6% więcej r/r, warzonego w pięciu browarach, tj. w Warce, Elblągu, Leżajsku oraz w Żywcu i w Cieszynie. Spółka jest notowana na GPW od 1991 r.