Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) spadł o 3,1 pkt proc. m/m w marcu br. i wyniósł -9,3 pkt (i wzrósł o 7,1 pkt proc. r/r), wynika z badań przeprowadzonych przez Główny Urząd Statystyczny (GUS) i Narodowy Bank Polski (NBP), opublikowanych przez GUS.
"Niższe wartości odnotowano dla wszystkich składowych wskaźnika. W największym stopniu dotyczyło to oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadek o 5,7 pkt proc.). Dla pozostałych składowych odnotowano spadki od 2,8 pkt proc. (dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego) do 1,8 pkt proc. (dla oceny obecnej sytuacji ekonomicznej kraju)" - czytamy w komunikacie.
Z kolei wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, spadł o 3,3 pkt proc. i ukształtował się na poziomie -11,5 pkt (i był wyższy o 8 pkt proc. niż przed rokiem).
"Wśród składowych wskaźnika, najbardziej pogorszyły się oceny dotyczące przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz przyszłego oszczędzania pieniędzy (spadek odpowiednio o 5,7 i 5,2 pkt proc.). Jedynie oceny dotyczące przyszłego poziomu bezrobocia nieznacznie wzrosły (o 0,5 pkt proc.)" - czytamy również w komunikacie.
Od stycznia 2004 r. badanie koniunktury konsumenckiej prowadzone jest z częstotliwością miesięczną - jako badanie wspólne GUS i NBP. W tym miesiącu przeprowadzono 1 518 wywiadów w okresie 7-16 marca 2016 r. (w tym 67 metodą CATI).