Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) wzrósł o 5,5 pkt proc. m/m w listopadzie i wyniósł -3,9 pkt (i wzrósł o 11 pkt proc. r/r), wynika z badań przeprowadzonych przez Główny Urząd Statystyczny (GUS) i Narodowy Bank Polski (NBP), opublikowanych przez GUS.
"Większość składowych wskaźnika znacznie poprawiła się w porównaniu do poprzedniego miesiąca. Najbardziej wzrosła wartość wskaźników opisujących przyszłą i bieżącą sytuację ekonomiczną kraju (wzrost odpowiednio o 10,7 i 8,7 pkt proc.) oraz przyszłą i obecną sytuację finansową gospodarstwa domowego (wzrost odpowiednio o 6,5 i 2,3 pkt proc.). Na podobnym poziomie pozostała ocena dotycząca możliwości obecnego dokonywania ważnych zakupów (spadek o 0,7 pkt proc.)" - czytamy w komunikacie.
Z kolei wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 6,7 pkt proc. i ukształtował się na poziomie -8,3 pkt (i był wyższy o 13,9 pkt proc. niż przed rokiem).
"Również w przypadku WWUK, wartość większości składowych wyraźnie wzrosła najbardziej dla ocen dotyczących przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz przyszłego poziomu bezrobocia (wzrost odpowiednio o 10,7 i 10,1 pkt proc.)." - czytamy również w komunikacie.
Od stycznia 2004 r. badanie koniunktury konsumenckiej prowadzone jest z częstotliwością miesięczną - jako badanie wspólne GUS i NBP. W tym miesiącu przeprowadzono 1 476 wywiadów w okresie 2-12 listopada 2015 r. (w tym 85 metodą CATI).