"Wśród składowych wskaźnika, niższą wartość odnotowano przede wszystkim dla ocen obecnej oraz przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadki odpowiednio o 3,8 i 2,9 pkt proc.). Natomiast poprawiły się oceny możliwości obecnego dokonywania ważnych zakupów oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (wzrosty odpowiednio o 2,3 i 1,6 pkt proc.)" - czytamy w komunikacie.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, spadł o 1,8 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie 1,3 (jednocześnie był niższy o 0,3 pkt proc r/r), podano także.
"Na spadek wartości wskaźnika wpłynęły głównie pogarszające się oceny przyszłego poziomu bezrobocia oraz przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadki odpowiednio o 3,6 i 2,9 pkt proc.). Wyższą wartość niż przed miesiącem odnotowano dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (wzrost o 1,6 pkt proc.)" - czytamy dalej w komunikacie.
Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od -100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie.
Od stycznia 2004 r. badanie koniunktury konsumenckiej prowadzone jest z częstotliwością miesięczną - jako badanie wspólne GUS i NBP. W tym miesiącu przeprowadzono 1 286 wywiady w okresie 1-10 października (w tym 79 metodą CATI).