Obroty ładunkowe w portach morskich wyniosły 69,7 mln ton w 2015 r.,tj. o 1,4% więcej niż w 2014 r., z czego obroty w porcie Gdańsk stanowiły 45,4%, Gdynia - 22,3%, Świnoujście - 16,9%, Szczecin - 11,9%, Police - 2,5%, a w pozostałych portach - 1%, podał Główny Urząd Statystyczny (GUS).
"W strukturze obrotów ładunkowych największy udział miały ładunki masowe suche - 37,1% (w tym węgiel i koks - 11,7%), ładunki masowe ciekłe - 27,1% (w tym ropa naftowa i produkty z ropy naftowej - 24%) oraz ładunki w kontenerach dużych - 19,5%. W porównaniu z rokiem poprzednim wzrost obrotów odnotowano w następujących grupach ładunkowych: masowe ciekłe - o 18%, toczne samobieżne - o 11,3%, pozostałe ładunki drobnicowe - o 2,4%. Spadek nastąpił w obrotach kontenerów dużych - o 12%, tocznych niesamobieżnych - o 4% oraz w ładunkach masowych suchych - o 2,9%" - czytamy w raporcie.
Wzrost obrotów w 2015 r. odnotowano w następujących portach: Stepnica - 4-krotny, Darłowo - prawie 3-krotny, Gdańsk - o 10,3%, Szczecin - o 1,6%. Spadek obrotów ładunkowych w porównaniu z rokiem poprzednim wystąpił w Ustce - o 87%, Elblągu - o 42,5%, Kołobrzegu - o 23,4%, Gdyni - o 8,5%, Świnoujściu - o 5,6% i Policach - o 1,5%, podano również.
W 2015 r. krajowy obrót morski wyniósł 1,3 mln ton (o 74,1% więcej niż w roku poprzednim) i stanowił 1,8% obrotów ogółem. W międzynarodowym obrocie morskim przeładowano łącznie 68,5 mln ton ładunków (98,2% obrotów ogółem), tj. o 0,7% więcej niż w 2014 r.
Promami przetransportowano 10,2% ładunków międzynarodowego obrotu morskiego, z tego w relacji z portem w Świnoujściu przewieziono 73,8% ładunków transportowanych promami, Gdyni - odpowiednio 24% oraz Gdańsku - 2,2%. Większość promowych przewozów ładunków zrealizowano w relacji ze szwedzkimi portami Trelleborg (38,0% ), Ystad (35,8%) oraz Karlskrona (23,9%).
"W 2015 r. w ruchu międzynarodowym udział w łącznych obrotach ładunkowych polskich portów przedstawiał się następująco: z krajami europejskimi 74,8% międzynarodowych obrotów (w tym z krajami Unii Europejskiej - 55,1%), Azją - 10,4%, Afryką - 8,1%, Ameryką Środkową i Południową - 3,8%, Ameryką Północną - 2,3%. W 2015 r. udział ładunków przywożonych z zagranicy w obrotach międzynarodowych osiągnął poziom 57,3%, a udział ładunków wywożonych - 42,7%. Najwięcej ładunków przywieziono z Rosji (25,1%), Szwecji (11,6%), Niemiec (8,4%) i Norwegii (6,1%), natomiast wywieziono - do Szwecji (16,9%), Niemiec (14,9%), Holandii (14,3%) i Wielkiej Brytanii (6,7%)" - czytamy dalej.
Obrót ładunków tranzytowych w 2015 r. wyniósł 10,4 mln ton i zmniejszył się w porównaniu z rokiem poprzednim o 19,2%. Najwięcej ładunków tranzytowych przeładowano w portach: Gdańsk (67,7%), Świnoujście (20,6%) oraz Szczecin (8,9%), podał również GUS.