Polscy przewoźnicy przewieźli morską flotą transportową 6 963,2 tys. ton ładunków w 2015 r., co oznaczało wzrost o 2,7% r/r, podał Główny Urząd Statystyczny (GUS). W ub.r. praca przewozowa wyniosła 12,7 mld tonokilometrów (spadek o 6,5%).
"W żegludze regularnej przewieziono 6 212,5 tys. ton ładunków (w tym 90,4% promami w zasięgu bałtyckim), tj. o 4,6% więcej niż w 2014 r., natomiast w żegludze nieregularnej - 750,6 tys. ton ładunków, tj. o 10,5% mniej. W relacji pomiędzy portami obcymi i polskimi przewieziono 5 800,4 tys. ton ładunków (wzrost o 0,2% w porównaniu z 2014 r.), z tego wywóz z portów polskich do portów zagranicznych stanowił 50,7% (spadek w skali roku o 6,8%), a przywóz - 49,3% (wzrost o 8,5% ). Pomiędzy portami obcymi przewieziono 1 044,1 tys. ton ładunków, tj. o 16% więcej w porównaniu z rokiem poprzednim, natomiast pomiędzy portami polskimi - 83,1 tys. ton, tj. o 7,5% mniej" - czytamy w komunikacie.
Przewozy ładunków polskiego handlu zagranicznego dokonane przez polskich przewoźników morskich w 2015 r. stanowiły 17,3% przewozów ładunków ogółem żeglugą morską i wyniosły 1 203,6 tys. ton (o 17,5% więcej w porównaniu z rokiem poprzednim), podał również GUS.
W 2015 r. morską flotą transportową polscy armatorzy i operatorzy przewieźli w komunikacji międzynarodowej 593 tys. pasażerów (spadek o 3,0% w porównaniu z 2014 r.), ponadto promami przewieziono 233,2 tys. kierowców samochodów ciężarowych (wzrost o 4,9% wobec roku poprzedniego).
Praca przewozowa ogółem w rejsach międzynarodowych w 2015 r. wyniosła 138,8 mln pasażerokilometrów (mniej o 6,2% niż przed rokiem), natomiast praca przewozowa dotycząca kierowców samochodów ciężarowych przewiezionych promami wyniosła 43,9 mln pasażerokilometrów (o 6,7% więcej niż przed rokiem).
Morska flota transportowa polskich armatorów i operatorów na koniec 2015 r. liczyła 102 statki (stanowiące polską własność lub współwłasność) o łącznej nośności 2514,7 tys. ton i pojemności brutto GT 1778,3 tys. (w 2014 r. - 104 statki o łącznej nośności 2721,0 tys. ton i pojemności brutto GT 1894,0 tys.). Średni wiek statku wyniósł 16,9 lat (dla statków pływających pod polską banderą - 32,6 lat, natomiast dla statków pływających pod banderą obcą - 11,8 lat), podał również GUS.