W terminalach intermodalnych przeładowano łącznie 48,2 mln ton ładunków skonteneryzowanych w 2016 r., podał Główny Urząd Statystyczny (GUS). Łączna roczna zdolność przeładunkowa terminali transportu intermodalnego wyniosła 8,3 mln TEU w 2016 r.
"W 2016 r. w terminalach intermodalnych przeładowano łącznie 48,2 mln ton ładunków skonteneryzowanych, w tym przewiezionych transportem morskim - 21,5 mln ton (co stanowiło 44,6% ogółu ładunków przeładowanych w terminalach morskich i lądowych), transportem samochodowym - 12,9 mln ton (26,7%), a transportem kolejowym - 13,8 mln ton (28,7%). W ogólnej liczbie przeładowanych kontenerów w terminalach morskich i lądowych przeważały kontenery 40' (57,4%). Udział kontenerów 20' wyniósł 36,7%, kontenerów 45' i więcej - 5,2%, a 30' - 0,7%" - czytamy w raporcie.
W przewozie transportem intermodalnym dominowały ładunki z grupy chemikalia i produkty chemiczne, które stanowiły 21,2% ogółu przetransportowanych ładunków, towary mieszane - 23,8%, produkty spożywcze napoje i tytoń - 12,5%, podano także.
Łączna roczna zdolność przeładunkowa terminali transportu intermodalnego wyniosła 8,3 mln TEU w 2016 r., w tym w terminalach morskich - 5,6 mln TEU, a w terminalach lądowych - 2,7 mln TEU. Stopień wykorzystania ich mocy przeładunkowych osiągnął 57,6% (w terminalach morskich - 63,3%, w terminalach lądowych - 45,7%), podał także Urząd.
"TEU (Twenty - foot Equivalent Unit) jest to jednostka standardowa odpowiadająca pojemności 20-stopowego kontenera ISO o wymiarach 20x8x8,5 stóp (6,10x2,44x2,59 m; 1 TEU = 1 kontener 20-stopowy ISO), służąca do przeliczania kontenerów o różnej długości oraz do opisywania i porównywania statków lub terminali kontenerowych" - wyjaśniono w raporcie.
W 2016 r. na terenie Polski zlokalizowanych było 35 aktywnych terminali: 7 obsługiwało przesyłki morze-kolej, morze-droga (terminale morskie), 28 obsługiwało przesyłki kolej-droga (terminale drogowe), podano także.
"Długość nabrzeży przeładunkowych w terminalach morskich w 2016 r. wyniosła łącznie 7,5 km, w tym 72,2% stanowiły nabrzeża do obsługi jednostek ładunkowych w systemie lo-lo. Powierzchnia parkingowo-manewrowa zajmowała 8,2 ha, a łączna powierzchnia składowa terminali - 55,3 ha, w tym dla jednostek skonteneryzowanych - 42,7 ha. Pojemność placów składowych wyniosła 99,3 tys. TEU" - czytamy również.
W 2016 r. powierzchnia parkingowo-manewrowa w terminalach lądowych zajmowała łącznie 17,7 ha, a łączna powierzchnia składowa terminali - 61,8 ha, w tym dla jednostek skonteneryzowanych - 57,3 ha. Pojemność placów składowych wyniosła 53,7 tys. TEU, podano także.
"Terminal intermodalny jest miejscem pozwalającym na szybkie i bezpieczne dokonanie przeładunku jednostek ładunkowych pomiędzy środkami transportowymi dwóch różnych rodzajów transportu" - wyjaśniono także.