Władze CCC opublikowały raport kwartalny. Okazało się, że od lipca do września grupa sprzedała towar (głównie buty) za 1 mld 247,7 mln zł. To znacząca poprawę w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku, gdy przychody ledwo przekroczyły 987 mln zł.
Większa sprzedaż nie przełożyła się jednak na wyższe zyski. Co więcej, CCC nie udało się nawet wypracować zysków. Koszty przekroczyły przychody o prawie 42 mln zł. Tyle też wynosi strata netto.
Spółka w raporcie wskazuje, że branża handlowa charakteryzuje się sezonowością. To oznacza, że pierwszy i trzeci kwartał wypadają zdecydowanie słabiej od drugiego i czwartego. W tym roku ta zasada się sprawdza. Pierwszy kwartał grupa CCC kończyła 146 mln zł na minusie, ale już w drugim kwartale zarobiła 213 mln zł. Saldo i tak wychodzi na plus - po dziewięciu miesiącach jest niecałe 14 mln zł. Choć przy prawie 144 mln zł rok wcześniej wypada to blado.
Inwestorzy takimi wyniki nie są zaskoczeni. Straty zapowiadane były już pod koniec października przez sam zarząd spółki. Akcje CCC mimo wszystko tracą na wartości (około 1,5 proc.).
Obserwuj bieżące notowania akcji CCC
Na gorsze wyniki w tym roku składają się m.in. wyższe koszty. Po dziewięciu miesiącach przekroczyły miliard złotych. W porównaniu z ubiegłym rokiem wzrosły o 20 proc. (około 170 mln zł). Wynika to w części z otwieraniem kolejnych placówek
"Najistotniejsze grupy kosztów to koszty najmu oraz koszty wynagrodzenia i świadczeń dla personelu w sklepach, które stanowiły odpowiednio 40,2 oraz 36,1 proc. łącznych kosztów funkcjonowania sklepów. W celu analizy i porównywania wyników pojedynczych sklepów grupa korzysta ze wskaźnika kosztu ponoszonego na metr kwadratowy powierzchni handlowej. W ujęciu łącznym koszt funkcjonowania sklepu na metr kwadratowy wyniósł 1,52 zł, a więc około 17 groszy miesięcznie" - czytamy w komunikacie CCC.
Sprzedaż detaliczna na metr kwadratowy po trzech kwartałach wyniosła 3,8 tys. zł. Rok wcześniej była na poziomie 4,9 tys. zł. Marża brutto na sprzedaży wyniosła 50,2 proc., co oznacza w uproszczeniu, że z każdej złotówki sprzedaży około 50 groszy to zysk brutto CCC.
W trzecim kwartale grupa CCC powiększyła sieć sprzedaży o ponad 22 tys. metrów kwadratowych. Na koniec września liczyła sobie 1181 placówek. Co ważne, Polska nie jest jedynym rynkiem. CCC otworzyło ostatnio 3 salony w Rosji i Austrii, po 2 salony na Węgrzech i w Rumunii, po jednym w Czechach, Słowacji, Słowenii i na Ukrainie.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl