Hyundai Rotem - spółka z koncernu Hyundai Motor - jest gotowa wybudować nową fabrykę lub linię montażową w Polsce, jeśli wygra trwający przetarg na 213 tramwajów dla Warszawy. W przyszłości firma chciałaby startować w kolejnych przetargach w naszym kraju - na wagony metra czy kolej dużych prędkości, poinformował ISBnews senior vice president w Hyundai Rotem Hyung- Wook Kim.
"Obecnie staramy się o zamówienie na tramwaje. Czekamy na kolejne projekty, takie jak wagony metra czy kolei dużych prędkości. Mamy co do Polski plany średnio- lub długoterminowe" - powiedział Hyung- Wook Kim w rozmowie z ISBnews.
Hyundai Rotem jest już obecny w kilku krajach Europy, m.in. w Czechach, a także w Turcji. Obecnie po raz pierwszy stara się o kontrakt w Polsce - na dostawę 123 tramwajów dla stolicy, z opcją dodatkowych 90 pojazdów; szacowana wartość kontraktu to ok. 2,3 mld zł.
"Jeśli wygramy kontrakt w Warszawie, rzeczywista skala naszych inwestycji będzie zależała od rozmów z partnerami. Jeśli będą oni posiadali własne, odpowiednie linie produkcyjne, które spełniają nasze wymagania co do lokalizacji produkcji, wartość inwestycji będzie mniejsza. Według naszych norm i doświadczenia, potrzebne nam będą zakłady na zadowalającym nas poziomie technologicznym z właściwą infrastrukturą. Jeśli więc okaże się, że potrzebne będą większe inwestycje, możemy je rozważyć" - wskazał Hyung- Wook Kim.
Wyjaśnił, że Hyundai korzysta z wielu form współpracy z lokalnymi firmami Jedną z nich są inwestycje bezpośrednie - powołanie własnej spółki, a druga - to możliwość zawarcia długoterminowej umowy o współpracy z lokalnymi partnerami, któremu przekaże swoje technologie. Kolejna możliwość to stworzenie konsorcjum z lokalnymi partnerami do realizacji poszczególnych projektów.
"Stosowanie tych trzech rozwiązań jest uzależnione od wymogów, jakie stawiają władze. Zazwyczaj największy nacisk jest kładziony na jak największą lokalizację, ponieważ to pozwala na rozwój przemysłu oraz zwiększanie zatrudnienia. Choć w trwającym projekcie dotyczącym dostawy tramwajów dla Warszawy w warunkach zamówienia nie ma jednoznacznego wymogu lokalizacji czy współpracy z lokalnymi partnerami, wiemy, że takie są tendencje i jesteśmy gotowi do zawierania partnerstw. Mamy listę potencjalnych partnerów" - poinformował przedstawiciel koreańskiej firmy.
Zwrócił uwagę, że np. w Turcji, USA i Brazylii firma doskonała inwestycji bezpośrednich - zbudowała tam fabryki, zatrudniła pracowników na miejscu i ich przeszkoliła.
"Realizując kontrakt w Turcji, współpracujemy z polskimi firmami m.in. w zakresie projektowania oraz produkcji systemu informacji dla pasażerów. Jesteśmy bardzo zadowoleni z tej współpracy" - wskazał Hyung- Wook Kim.
Wejście na polski rynek ma dla Hyundai Rotem znaczenie jako budowanie przyczółku do ekspansji na Europę.
"Polski rynek jest dla nas bardzo ważny, m.in. ze względu na lokalizację, ponieważ chcemy eksportować nasze produkty na rynku europejskim. Jeśli więc uda nam się wejść na ten rynek, rozwiniemy naszą ofertę najpierw na polskim rynku, a w przyszłości będzie on stanowił dla nas bazę do wyjścia na wszystkie rynki europejskie. Mamy już pewne doświadczenia na rynku europejskim, ale myślimy o zaoferowaniu naszych produktów i usług na kolejnych rynkach. W Polsce widzimy duży popyt na nasze produkty i na tej podstawie możemy budować wejście na kolejne rynki" - podsumował Hyung- Wook Kim.
Hyundai Rotem Company jest częścią grupy Hyundai Motor i jednym z globalnych dostawców systemów transportu szynowego. Od 1964 r. rozwija najnowsze technologie projektowania, produkcji i dostarczania różnego rodzaju pojazdów szynowych. Hyundai Rotem do tej pory dostarczyło swoje pojazdy do 37 krajów na całym świecie.
W naszym regionie Hyundai Rotem jest znany z połączenia kolejowego Kijów - Przemyśl, stanowiącego kluczowe ogniwo najdogodniejszego połączenia między Polską a Ukrainą. Koncern odpowiadał z dostarczenie 228 pociągów metra przed olimpiadą w Atenach.
Tomasz Oljasz