Powierzchnia centrów handlowych może powiększyć się w tym roku nawet o 400 tys. m2 wobec 336 tys. m2 nowej powierzchni centrów w ubiegłym roku, wynika z analizy firmy doradczej JLL.
"Na przestrzeni całego roku na rynku handlowym przybyło 470 tys. m2 nowoczesnej powierzchni handlowej, z czego ok. 336 tys. m2 przypadło na 14 centrów handlowych. Nowa podaż oddana do użytku w 2016 r. w ramach galerii handlowych spolaryzowała się pomiędzy głównymi aglomeracjami - 65%, a miastami poniżej 75 000 mieszkańców - 35%. W ciągu najbliższych dwóch lat koncentracja deweloperów na największych rynkach w kraju będzie jeszcze bardziej widoczna. W 2017 r. rynek centrów handlowych może wzbogacić się nawet o 400 tys. m2 nowej powierzchni, z czego większa część przypadnie właśnie na główne aglomeracje" - powiedziała starszy analityk w Dziale Badań Rynku i Doradztwa JLL Agnieszka Tarajko-Bąk, cytowana w komunikacie.
Największe centra handlowe oddane do użytku w 2016 r. to Posnania (99 tys. m2), Galeria Metropolia w Gdańsku (34,3 tys. m2), Galeria Navigator w Mielcu (25,4 tys. m2) i Galeria Wołomin (25 tys. m2). W 2016 r. szereg miast (np. Grodzisk Mazowiecki, Legionowo, Mielec, Nowy Dwór Mazowiecki, Sandomierz, Tomaszów Mazowiecki, Wołomin i Zambrów) zyskał swoje pierwsze galerie handlowe.
W wyniku ubiegłorocznych otwarć poziom nasycenia powierzchnią handlową w Polsce wzrósł do 248 m2/ 1 000 mieszkańców. Jest on wyższy od średniej europejskiej (206 m2), jednak wciąż poniżej średniej dla Europy Zachodniej (264 m2). Warto jednak podkreślić, że statystyki te uwzględniają jedynie powierzchnię centrów handlowych, a nie biorą pod uwagę, np. powierzchni przy głównych ulicach handlowych, które są ważnym elementem rynku w Europie Zachodniej, podano również.
"Całkowita podaż nowoczesnych powierzchni handlowych w Polsce wynosi obecnie 13,4 mln m2. Rynek centrów handlowych to 406 obiektów o łącznej powierzchni najmu ponad 9,5 mln m2. Pozostałe formaty to parki handlowe i wolnostojące obiekty handlowe: 3,6 mln m2 oraz centra wyprzedażowe: 0,21 mln m2" - wymienia Tarajko - Bąk.
Natomiast największe centra handlowe w zaawansowanej fazie realizacji to Galeria Północna (Warszawa, 64 tys. m2), Wroclavia (64 tys. m2), Forum Gdańsk (62 tys. m2) i Serenada (Kraków, 41,3 tys. m2)
Jak podało również, JLL w 2016 r.działalność w Polsce rozpoczęło 17 zagranicznych marek.
"Najgłośniejsze modowe debiuty minionego roku to: amerykańska marka Forever 21 (w łódzkiej Manufakturze), szwedzka & Other Stories i hiszpańska Uterqüe (obie w Galerii Mokotów w Warszawie). W tym samym czasie kilka sieci, takich jak np. American Eagle, Mothercare, czy Burberry postanowiło zakończyć działalność na polskim rynku. Do zamknięcia swoich sklepów szykuje się również sieć Marks&Spencer" - czytamy dalej.
Rynek inwestycyjny w segmencie handlowym zakończył 2016 r. wynikiem 1,96 mld euro obrotów.
"W 2016 r. właściciela zmieniły obiekty handlowe o łącznej wartości ok. 1,96 mld euro.To trzeci co do wielkości wynik w historii polskiego rynku. Największe ubiegłoroczne transakcje inwestycyjne to sprzedaż 75% udziałów w portfelu nieruchomości komercyjnych Echo Investment w Polsce, obejmującym takie obiekty handlowe, jak Galeria Amber w Kaliszu, Galaxy i Outlet Park w Szczecinie, Galeria Echo w Kielcach, Galeria Olimpia i CH Echo w Bełchatowie, Pasaż Grunwaldzki we Wrocławiu, Galeria Sudecka w Jeleniej Górze, Galeria Veneda w Łomży oraz CH Echo w Przemyślu - na rzecz Redefine. Największą transakcją, którą stanowił pojedynczy obiekt była sprzedaż przez TPG do Rockcastlecentrum Bonarka City Center w Krakowie za 361 mln euro. W 2016 r. najbardziej aktywni w segmencie nieruchomości handlowych byli inwestorzy z Republiki Południowej Afryki, w tym Redefine, Rockcastleoraz PrimeKapital" - powiedziała dyrektor w Dziale Rynków Kapitałowych Nieruchomości Handlowych w Europie Środkowo-Wschodniej JLL Agnieszka Kołat.
Stopy kapitalizacji za najlepsze centra handlowe pozostają na poziomie 5%, zaś za parki handlowe na poziomie ok. 7%.