"Jak podaje GUS, polscy konsumenci coraz chętniej jadają poza domem, a wydatki na usługi restauracyjne i hotelowe to już 4,6% w budżecie gospodarstw domowych - w porównaniu do 1,8% w 2005 r. To naturalnie wpływa na rosnący udział sektora gastronomicznego w ofercie polskich centrów handlowych. Najwyższy udział w tym obszarze notuje Trójmiasto (12,5%). Co ciekawe, Warszawa pod tym względem zajmuje piąte miejsce (6,6%), a to oznacza duże możliwości dalszego rozwoju oferty gastronomicznej w stołecznych centrach handlowych. Tym bardziej, że odpowiednio dobrane usługi tego typu generują wysoki wskaźnik odwiedzin, wydłużają czas spędzony w obiekcie oraz zwiększają skalę wydatków klientów podczas takiej wizyty" - powiedziała analityk rynku w JLL Joanna Tomczyk, cytowana w komunikacie.
Gastronomia w centrach handlowych to element tzw. trójkąta magicznego, na który składają się również usługi rekreacyjne i ogólna oferta danego obiektu. Oznacza to, że ich właściciele powinni wiedzieć, co operatorzy gastronomiczni sprzedają i w jakiej porze dnia, aby lepiej przygotować strategię całego centrum, podano również.
Obecnie oferta gastronomiczna polskich galerii handlowych uwzględnia przede wszystkim koncepty sieciowe, z dużym udziałem operatorów typu fast food. Dużą popularnością cieszą się również lodziarnie i cukiernie, czyli miejsca służące "impulsowym" zakupom gastronomicznym. Jednak jak zauważa dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych JLL Edyta Potera, oferta lokali gastronomicznych w centrach handlowych jest coraz bardziej zróżnicowana.
"Potrzeby klientów galerii handlowych w Polsce są coraz większe, a to przekłada się na rosnącą liczbę restauracji proponujących bardziej wyszukaną kuchnię, czego przykładem mogą być miejsca serwujące sushi, kuchnię orientalną czy europejską. Dotyczy to przede wszystkim obiektów zlokalizowanych w centrach miast lub kompleksach biurowych. Znajdziemy tam lokale, które są świetnymi miejscami do spotkań, np. z naszymi partnerami biznesowymi" - dodała Potera.
Oczywiście, typ oferty gastronomicznej zależy od wielu zmiennych, takich jak specyfika centrum, jego lokalizacja, preferencje i możliwości zakupowe klientów, czy w końcu - rozwój turystyki. Kluczem do sukcesu nie jest jednak ciągłe poszerzanie oferty, a właściwe jej zbilansowanie i uważna obserwacja rynku, podano także.