Po oddaniu do użytku 63,1 tys. m2 powierzchni handlowych w I półr. br., w drugiej połowie roku mogą przybyć jeszcze 372 tys. m2 nowej przestrzeni handlowej, ocenia firma doradcza JLL.
"O ile I półrocze było umiarkowanie aktywne jeśli chodzi o nowe otwarcia, to należy pamiętać, że najbardziej intensywny czas dopiero przed nami. Na koniec czerwca w budowie było 700 tys. m2 powierzchni handlowej, z czego ponad 90% przypadało na format centrów handlowych. Spodziewamy się, że w drugiej połowie roku do użytku zostanie oddane ok. 372 tys. m2 nowej przestrzeni handlowej. Największymi nowymi obiektami będą Galeria Północna w Warszawie oraz Wroclavia we Wrocławiu" - powiedziała starszy analityk rynku w JLL Agnieszka Tarajko-Bąk, cytowana w komunikacie.
Od stycznia do czerwca 2017 r. rynek nieruchomości handlowych urósł o 63,1 tys. m2, z czego na centra handlowe przypadło 16,6 m2, na parki handlowe - 21,5 tys. m2, a na wolnostojące obiekty wielkopowierzchniowe - 25 tys. m2. Do użytku oddano m.in. wolnostojący sklep Agata Meble (18 tys. m2) w Rzeszowie, park handlowy Kalinka (9,7 tys. m2) w Kaliszu czy centrum Tarasy Grabiszyńskie (8,5 tys. m2) we Wrocławiu, podano także.
Obecnie całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce to 13,4 mln m2, z czego centra handlowe stanowią 9,5 mln m2 (w ponad 400 obiektach), szacuje JLL.
Polski rynek handlowy jest największy w regionie, rozwija się dynamicznie, co czyni go atrakcyjnym dla zagranicznych sieci i marek. Te najbardziej liczące się wybierają na nowe lokalizacje największe polskie aglomeracje. Przykładowo, w ostatnim czasie centrum handlowym Posnania w Poznaniu swój pierwszy w Polsce sklep otworzył rosyjski producent ubrań befree, a w warszawskim Domu Mody Klif butik uruchomiła Elisabetta Franchi, czytamy dalej.
"Ciekawym zjawiskiem jest wzrost aktywności wschodnioeuropejskich marek. Rosyjskie i ukraińskie marki, m.in. Goldi, Love Republic, Zarina czy Outhorn, zamierzają podbić polski rynek. Dwie z nich - Love Republic i Zarina zadebiutują w Galerii Północnej, która otwiera się już w sierpniu" - wskazał dyrektor w dziale wynajmu powierzchni handlowych Mariusz Czerwiak, cytowany w komunikacie.
Czynsze "prime", które dotyczą najlepszych lokali o powierzchni 100 m2 przeznaczonych dla branży moda i dodatki, w wiodących centrach handlowych, pozostają najwyższe w Warszawie (do 130 euro za m2 miesięcznie). Poza nią, w głównych aglomeracjach,stawki kształtują się w przedziale 45-60 euro za m2, podsumowano w komunikacie.