Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

JLL: W Polsce może przybyć 511 tys. m2 powierzchni handlowych w 2017 r.

0
Podziel się:
JLL: W Polsce może przybyć 511 tys. m2 powierzchni handlowych w 2017 r.

W Polsce w budowie było 650 tys. m2 powierzchni handlowej na koniec marca br., z czego 591 tys. m2 przypadało na centra handlowe. Jeśli plany deweloperów zostaną zrealizowane w terminie, to w 2017 r. rynek handlowy może urosnąć nawet o 511 tys. m2, w tym ok. 388 tys. m2 w ramach centrów handlowych, poinformowała analityk rynku w JLL Joanna Tomczyk.

"Na koniec I kw. 2017 r. całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wyniosła 13,4 mln m2, z czego centra handlowe stanowiły 9,5 mln m2, a parki i wielopowierzchniowe magazyny handlowe oraz centra wyprzedażowe łącznie 3,9 mln m2. W ciągu pierwszych trzech miesięcy tego roku rynek wzbogacił się zaledwie o 36,8 tys. m2, ale to tylko przedsmak tego, co nas czeka w nadchodzących miesiącach. Jeśli plany deweloperów zostaną zrealizowane w terminie, to w 2017 r. rynek handlowy może urosnąć nawet o 511 tys. m2, w tym ok. 388 tys. m2 w ramach centrów handlowych" - powiedziała Tomczyk, cytowana w komunikacie.

Największe obiekty planowane do oddania do użytku w 2017 r. to warszawska Galeria Północna (64 tys. m2), Wroclawia (64 tys. m2) i krakowska Serenada (41,3 tys. m2), przypomniano.

"Polski rynek handlowy pozostaje atrakcyjny dla zagranicznych sieci. Da się jednak zauważyć selektywność w wyborze nowych lokalizacji. Swój pierwszy sklep w Polsce w III kw. 2017 r. otworzy brytyjska sieć sklepów z zabawkami Hamleys, która wybrała Galerię Północną na warszawskiej Białołęce, gdzie zajmie powierzchnię 1,6 tys. m2. W tym samym czasie w Arkadii otworzony zostanie pierwszy pełnoasortymentowy sklep amerykańskiego giganta - Victoria's Secret. W II kw. zadebiutuje rosyjska marka odzieżowa - befree, która na swoje pierwsze lokalizacje w Polsce wybrała centrum handlowe Posnania w Poznaniu oraz Riviera w Gdyni" - poinformowała dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych w JLL Anna Wysocka, także cytowana w komunikacie.

Aktywność inwestorów w segmencie polskich nieruchomości handlowych pozostaje wysoka.

"W I kw. 2017 r. całkowita wartość transakcji inwestycyjnych w sektorze nieruchomości handlowych w Polsce wyniosła 135 mln euro i była o 5% wyższa niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Dwie największe sfinalizowane transakcje to sprzedaż przez CBRE Global Investors centrum handlowego Ogrody w Elblągu na rzecz CPI Property Group (w ramach transakcji portfelowej obejmującej 11 centrów handlowych w CEE) oraz sprzedaż przez Plaza Centers centrum handlowego Suwałki Plaza na rzecz kapitału węgierskiego" - skomentowała dyrektor w Dziale Rynków Kapitałowych Nieruchomości Handlowych w Europie Środkowo-Wschodniej JLL Agnieszka Kołat.

Ponadto, w marcu Pradera zakomunikowała nabycie 25 parków handlowych o łącznej powierzchni najmu 538 tys. m2 zlokalizowanych przy sklepach IKEA w ośmiu krajach europejskich. Cztery obiekty znajdują się na terenie Polski: w Warszawie i okolicach (Targówek i Janki), w Katowicach (Rawa) i w Poznaniu (Franowo). Już w kwietniu sfinalizowano transakcję kupna 17 obiektów - w Niemczech, Francji i Polsce. W sierpniu tego roku planowane jest zamknięcie transakcji obejmującej pozostałe osiem obiektów - w Szwecji, Finlandii, Danii, Szwajcarii i Czechach.

Stopy kapitalizacji dla najlepszych centrów handlowych pozostają na poziomie 5,0%, a dla najlepszych parków handlowych na poziomie ok. 7%, podsumowano w komunikacie.

budownictwo
nieruchomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(0)