Swoją wiedzę o finansach jako niską ocenia 19% Polaków. Największy odsetek ankietowanych - 47% - twierdzi, że ich poziom wiedzy w tej dziedzinie jest średni. Co trzeci respondent (31%) wystawia sobie ocenę dobrą lub bardzo dobrą, wynika z badania platformy edukacyjnej Kapitalni.org.
"Dość niska samoocena Polaków w temacie finansów ma odzwierciedlenie w rzeczywistości. Tylko część z nas jest w stanie odpowiedzieć poprawnie na pytania związane z podstawowymi pojęciami z tego zakresu. Zdecydowana większość Polaków nie wie, jak prawidłowo zachować się np. w razie problemów ze spłatą raty kredytu lub pożyczki. Aż 43% ankietowanych deklaruje, że w tej sytuacji pożycza pieniądze od bliskich, a 17%, że nie robi nic. Blisko co dziesiąty (9%) zadłuża się w innym banku lub firmie pożyczkowej, aby uregulować wcześniejsze zobowiązanie" - czytamy w komunikacie.
66% Polaków potrafi poprawnie wskazać całkowity koszt pożyczki jako najważniejszy parametr porównywania oferty firm pożyczkowych. Z kolei 46% ankietowanych wie, że oprocentowanie popularnego rachunku oszczędnościowo-rozliczeniowego (ROR) jest minimalne. Aż 15% ankietowanych przyznaje jednak, że nie wie, co to jest ROR, a 6% błędnie wskazuje, że jest to konto oprocentowane wyżej niż konto oszczędnościowe.
Jak wynika z badania Kapitalni.org, samoocena pod kątem znajomości finansów jest najniższa wśród najmłodszych klientów instytucji finansowych. Jako dobrą lub bardzo dobrą swoją wiedzę w tej dziedzinie oceniło jedynie 23% ankietowanych w wieku 20-24 (wobec ponad 30% wśród osób między 35. a 55. rokiem życia). Osoby młodsze najczęściej przyznają, że ich wiedza jest mała, znikoma lub że nie mają jej wcale (37% wobec 17-20% w pozostałych grupach wiekowych).
Najmłodsi ankietowani wypadają również najsłabiej w teście wiedzy o finansach. Najmniej osób z tej grupy potrafi wskazać, czym jest ROR - 37% Tylko połowa z nich potrafi poprawnie odpowiedzieć na pytanie o najważniejszy parametr pozwalający na porównanie pożyczek. Najczęściej poprawnych odpowiedzi niemal na wszystkie pytania dotyczące finansów udzieliły osoby w wieku 45+, co pokrywa się z ich wysoką samooceną. To również dowód na to, że, jak deklaruje 66% Polaków, wiedzę finansową pozyskujemy przede wszystkim w praktyce.
Badania wskazują, że miejscem edukacji finansowej rzadko jest dom. Tylko 16% ankietowanych jako główne źródło wiedzy finansowej wskazuje na rodziców, rodzeństwo i dziadków.
"Mały wpływ rodziny na wiedzę o finansach może wynikać z naszej przeszłości - w PRL nie było instrumentów finansowych, wiedza o finansach wydawała się niepraktyczna. W polskich domach nie ma zatem wielopokoleniowej tradycji rozmawiania na ten temat" - skomentował ekspert Kapitalnych.org Tomasz Jaroszek, cytowany w komunikacie.
Badani przyznają także, że niewiele o finansach nauczyła ich szkoła. Jako główne źródło wiedzy na ten temat wskazuje ją jedynie 5% ankietowanych.
"Skąd pozyskujemy bieżące informacje o produktach i usługach finansowych? Przede wszystkim ze stron internetowych instytucji (42%) oraz od ich pracowników (26%). Dla 15% ankietowanych najważniejszym źródłem informacji są reklamy. W grupie wiekowej 20-24 aż 26% respondentów wskazało je jako główny kanał wiedzy o produktach finansowych. 18% Polaków korzystających z internetu w ogóle nie poszukuje wiedzy na ten temat" - czytamy dalej.
Platforma edukacyjna Kapitalni.org jest częścią Programu Korzyści firmy Wonga. Twórcy serwisu Kapitalni.org kierowali się zasadą tzw. efektywnej edukacji finansowej, której celem jest nie tylko dostarczenie odbiorcom/kursantom wiedzy w przyjaznej formie, ale także jej weryfikacja i stałe mierzenie postępów.