Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

KE obniżyła prognozę wzrostu PKB Polski na 2016 r. o 0,6 pkt do 3,1%

1
Podziel się:
KE obniżyła prognozę wzrostu PKB Polski na 2016 r. o 0,6 pkt do 3,1%

Komisja Europejska (KE) obniżyła prognozę tegorocznego wzrostu PKB Polski o 0,6 pkt proc. do 3,1% wobec szacunków z maja br., podała Komisja w nowej prognozie. Prognoza na 2017 r. także została obniżona - o 0,2 pkt proc. do 3,4%. Prognoza na 2018 r. przewiduje tempo wzrostu PKB na poziomie 3,2%.

"Perspektywy pozostają korzystne, z wzrostem PKB prognozowanym na 3,1% w 2016 r. i następnie 3,4% w 2017 r. Konsumpcja prywatna pozostanie dominującym czynnikiem wzrostu, ze szczególnie znaczącym wkładem we wzrost w 2016 i 2017 r. Dalsza poprawa na rynku pracy oraz wzrost transferów publicznych, w szczególności nowe świadczenia na dzieci, zwiększą dochody rozporządzalne i poprawią zaufanie konsumentów. Konsumpcja prywatna powinna spowolnić, gdy tymczasowe efekty nowych transferów socjalnych osłabną" - czytamy w raporcie z listopadowymi prognozami Komisji.

Aktywność inwestycyjna stopniowo będzie się odbudowywać pod koniec 2016 r., gdy więcej projektów finansowanych przez strukturalne fundusze unijne wejdzie w fazę implementacji.

Komisja prognozuje, że ceny konsumenckie spadną średnio o 0,2% w 2016 r., by wzrosnąć o 1,3% w 2016 i o 1,8% w 2018 r.

Komentując prognozy, Ministerstwo Finansów zwróciło uwagę, że w całym horyzoncie prognozy Polska pozostanie jednym z najszybciej rozwijających się krajów UE. Również w zakresie tempa wzrostu potencjalnego PKB w horyzoncie prognozy KE Polska pozostanie w czołówce wśród krajów UE. Jednym z czynników, który przyczynia się do wysokiego tempa wzrostu potencjału jest szybki wzrost produktywności pracy, podkreślił resort.

"Utrzymanie prognoz wzrostu potencjalnego PKB na stabilnym poziomie wskazuje, że KE pozytywnie ocenia fundamenty polskiej gospodarki" - skomentował wicepremier, minister rozwoju i finansów Mateusz Morawiecki, cytowany w komunikacie.

Tabela z aktualnymi prognozami Komisji Europejskiej dla Polski

2015 2016 2017 2018
wzrost PKB (zmiana w %) 3,9 3,1 3,4 3,2
spożycie prywatne (zmiana w %) 3,2 3,7 3,9 2,9
spożycie zbiorowe (zmiana w %) 2,3 4 3,3 3,1
nakłady brutto na środki trwałe (zmiana w %) 6,1 -1,5 3,7 4,9
eksport (zmiana w %) 7,7 8,3 6,3 6,5
import (zmiana w %) 6,6 8,2 7 6,8
wkład we wzrost PKB: popyt krajowy (zmiana w %) 3,5 2,6 3,6 3,2
wkład we wzrost PKB: zapasy (zmiana w %) -0,2 0,3 0 0
wkład we wzrost PKB: eksport netto (zmiana w %) 0,6 0,3 -0,1 0,1
zatrudnienie (zmiana w %) 1,4 1,1 0,3 0
stopa bezrobocia wg Eurostatu (%) 7,5 6,2 5,6 4,7
inflacja HICP (%) -0,7 -0,2 1,3 1,8
saldo obrotów bieżących (% PKB) 0,9 0,8 0,2 -0,1
deficyt budżetowy (general government) jako % PKB -2,6 -2,4 -3 -3,1
dług publiczny jako % PKB 51,1 53,4 55 55,5
forex
giełda
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(1)
WYRÓŻNIONE
QQ@@
8 lat temu
A komisja to co. Na pewno nie jest wybierana w wolnych wyborach. A poza tym w UE tzn. zakapior nie ma izby wyższej władzy ustawodawczej jakim jest Sena. Wynikające z tego KE nie powinna nawet istnieć wraz z człą Europą, która to jest od zarania tworem upośledzonym i nie w pełni demokratycznym a wręcz totalitarnym, ponieważ w modelu państwa demokratycznego musi zaistnieć dwustopniowy system władzy ustawodawczej. Założycieli Unii nie było stać na podstawy teorii politycznej a ci co kontynouowali trajektorię rozwoju Unii w zakresie politycznym nie byli w stanie doprowadzić przez okres wielu dziesięcioleci do tzw podstawowego modelu państwa demokratycznego.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (1)
QQ@@
8 lat temu
A komisja to co. Na pewno nie jest wybierana w wolnych wyborach. A poza tym w UE tzn. zakapior nie ma izby wyższej władzy ustawodawczej jakim jest Sena. Wynikające z tego KE nie powinna nawet istnieć wraz z człą Europą, która to jest od zarania tworem upośledzonym i nie w pełni demokratycznym a wręcz totalitarnym, ponieważ w modelu państwa demokratycznego musi zaistnieć dwustopniowy system władzy ustawodawczej. Założycieli Unii nie było stać na podstawy teorii politycznej a ci co kontynouowali trajektorię rozwoju Unii w zakresie politycznym nie byli w stanie doprowadzić przez okres wielu dziesięcioleci do tzw podstawowego modelu państwa demokratycznego.