Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

KIG: Rozwój handlu z Ameryką Łacińską wymaga dodatkowych działań

0
Podziel się:
KIG: Rozwój handlu z Ameryką Łacińską wymaga dodatkowych działań

Polska powinna rozwijać handel zagraniczny z krajami Ameryki Łacińskiej, jednak ze względu na specyfikę tych rynków wymaga to dodatkowych działań, ocenili eksperci podczas debaty zorganizowanej przez Krajową Izbę Gospodarczą (KIG).

"Najważniejszym partnerem handlowym Polski w Ameryce Łacińskiej jest Brazylia, jednak nadal mamy w handlu z tym krajem duży deficyt. Pozostali ważni partnerzy to Kolumbia, Meksyk i Ekwador" - powiedział prezes KIG Andrzej Arendarski.

Podkreślił, że relatywnie duże obroty z Brazylią możliwe są m.in. dzięki polityce otwarcia prowadzonej przez jej władze. Jest to też jedyny rynek reprezentowany we wspólnej z Polską izbie handlowej, brakuje natomiast izb handlowych innych krajów regionu.

Kluczowym czynnikiem utrudniającym współpracę pozostaje polityka gospodarcza.

"Jeśli chodzi o politykę gospodarczą w regionie Ameryki Łacińskiej, to jest oparta na dwóch modelach. Z jednej strony, jest model promocji eksportu. Natomiast z punktu widzenia importu jest polityka substytucji importu, więc trafić na ten rynek jest bardzo trudno" - powiedział dr Dominik Smyrgała z Collegium Civitas.

Dodał, że na wiele towarów cła są na tyle wysokie, że firmom bardziej opłaca się montować je na miejscu niż importować. Z kolei handel surowcami w dużym stopniu zależy od czynników politycznych.

Ekspert wskazał jednak, że atutem Polski w Ameryce Łacińskiej może być jej pozytywny wizerunek, w dużym stopniu ze względów historycznych. Społeczeństwa regionu cenią postać papieża Jana Pawła II i Solidarność. Rządy skłonne są lepiej odnosić się do państw, które nie były kolonizatorami ich terenów.

We współpracy gospodarczej przeszkodę mogą stanowić bariery prawne i taryfowe. Dyrektor zarządzający firmy Quiza Bartosz Szatkowski zwrócił uwagę na wysokość unijnego cła na banany, a także na procedury w państwach, z których jego firma importuje te owoce.

"Stworzenie marki własnej bananów było trudne, bo wiele krajów Ameryki Łacińskiej wymaga bardzo skomplikowanej procedury. Marka musi być oficjalnie zarejestrowana jako produkt eksportowy w tym kraju" - powiedział Szatkowski.

W czasie debaty zwrócono także uwagę na potencjalną rolę Polonii w rozwoju współpracy gospodarczej.

"Polonia jest naszym naturalnym przedstawicielem w tych krajach. Niestety, Polonia, która tam żyje, starzeje się. Olbrzymie rozproszenie organizacji polonijnych i starzenie się społeczności polskiej nie sprzyja budowania dobrych relacji" - powiedział Andrzej Czernek z Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego Teraz Polska.

Jednocześnie eksperci zwrócili uwagę, że dotychczas polskie władze miały niewiele do zaproponowania młodszym pokoleniom - osobom polskiego pochodzenia, często aktywnym w sferze biznesowej krajów Ameryki Południowej.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(0)